Magyarországon az A kategóriás rutinvizsga része a vészfékezés. Kb annyi, hogy 20-ról meg kell állni viszonylag rövid távon úgy, hogy nem csúszhat meg egyik kerék sem. Nevetséges az egész. Én addig nem adnék jogosítványt, amíg száraz aszfalton meg nem csúsztatja az _ELSŐ_ kereket úgy, hogy nem taknyol el a gecibe.
Én édes Istenem, ekkora ökörséget!
Ez az abszolút elbaszás, amikor parából rárántász az első fékre, lehetőleg jó keményen a kormányra támaszkodva hogy garantált legyen a "csúszóra rakás" :D Vazze...
Ha hirtelen rántasz a fékre, nem ül össze a teleszkóp, nem terhelődik az első abroncs és így az nem fog felhevülni és nem fog szétlapulni. Nem lesz tapadás. Kinyújtott karokkal támaszkodsz a kormányra, ami miatt az egyik irányba egy gondolatnyival nagyobb erőt fejtesz ki mint a másikba. Garantált az esés, láttam már élőben is.
Ha viszont fokozatosan növeled a fékerőt, akkor összenyomod az első teleszkópot, ráterhelsz a gumira, az szétlapul, felmelegszik, megsokszorozódik a tapadás. Ez nagyon rövid idő, utána tudsz komolyat fékezni (olyat, hogy a "vérprofi" motorosok mögötted lefossák a bokájukat) és persze lazán tartod a könyöködet, combból tartod magadat (és a csajodat, aki ekkorra már tutira a hátadra kenődött)
Tudom miről beszélek, csináltam már élesben is. Nem kell a RESPECT-ed, nekem pont elég hogy mindig hazajövök a saját motorommal.
Az első kolléga viszont nagyon közel volt, ott mese nincs: csak a folyamatos figyelem segíthet.
azért annyira nem para a helyzet kint. Itthon több szabálysértést, és balesetet látok, úgy hogy szigorúbb minden, pl a jogsi megszerzése is.
PL, a stop táblás kereszteződések (4 way stop), ahol mindenki meg kell álljon és az halad tovább, aki előbb ért oda és állt meg (videó itt: https://www.youtube.com/watch?v=OuG5AKy-I3s ), olyan gyönyörű gördelékenységgel és baleset nélkül működik kint a sok "hülye" vezetni nem tudó amerikai közt, hogy öröm nézni.
kíváncsi lennék, h pl ez a stoptáblás kereszteződés szizstéma milyen hatékonysággal működne itthon..
Annak ellenére, hogy nagyon laza a jogsi merszerzése kint, a forgalomban nem igazán tapasztaltam ennek a hátrányát, azon kívül, hogy nem tartanak kötelezően jobbra és hogy több sávos úton minden oldalról előznek. 6 évig vezettem kint egyébként. Azt is hozzá kell tenni, hogy pl délen, texasban más a vezetési morál, sokkal tempósabb és agresszívebb a vezetési stílus, mint fentebb északon, tehát lehet ott szarabbak a statisztikák.
Volt szerencsém / pechem pár hetet az USA-ban tölteni és sajnos látszik is a vezetés tudásukon, hogy mennyire könnyű megszerezni a jogsit... Mindig azt hittem, hogy egész életükben vezetnek, ezért tudnak vezetni. De nem.
usában nem nehéz. Egyszer már írtam itt, hogy igen rövid procedúra volt a jogsim megszerzése. Elméleti dolgokat egy kis füzetnyi többnyire képes anyagból kellett megtanulni. Kb fél óra volt a gépen kitölteni a tesztet. Majd jött egy egészségügyi vizsgálat rögtön ott a pultnál, ahol megnézték látod-e a betűket.
Majd megkértek, hogy álljak hátra az épület mögé, ahol bólyákból ki volt rakva egy Y. Be kellett álljak az alsó szárába, majd tetszőlegesen előre kellett álljak valamelyik oldalra, és visszatolatni. Majd beszállt a nő, elmentünk kb egy mérföldes körre a kis utcákban, ahol csak azt nézte megállok-e egy vonalba a stop tábla vonalával.
Visszaértünk, gratulált, odaadta a papíruszt, átsétáltam 20 méterrel arrébb a driving licence bureau-ba, ahol 15 perc sorbanállás után villant a vaku, kipengettem 65 dollárt, és már kézhez is vehettem a jogsimat. Mindezt 2010-ben Ohioban.
Ez autóra volt, de kb ugyan ez a procedúra a mocikra is, kivéve ha nem vagy túl fiatal. Nekik valami szigorítottabb elméleti oktatás és gyakorlat van, de ott sem viszik túlzásba.
De hogyan kaphat jogsit valaki, aki nem tud vészfékezni? Autóvezetés tanulásnál ez az egyik első dolog, amit megtanítanak - anélkül forgalomba se nagyon mehetsz ki...
Divat azt mondani, hogy direkt fektette le, miközben annyi történt, hogy bizony nagyon rámarkolt az első fékre és perecelt. Szerintem a motorosok nagy része ismeri az érzést. :)
Én is ezt írtabb lentebb, de a szakértők azt mondták, hogy szándékosan dobta el... Ha szándékos volt, akkor írtó nagy marhaságot csinált - ha nem volt szándékos, akkor pedig el kellene venni a jogsiját, mert nem tud vészfékezni, ami nyilván elengedhetetlen tudás.
Soha nem vizsgáztam motorból - mivel ugye a B-s jogsival lehet segédmotort vezetni, ezért nem kellett. De persze nem is állítottam soha, hogy vizsgáztam belőle.
De amúgy ha szándékosan esett el, akkor nem normális: még elesés után is csak érintette a társát, pedig - ahogy már írtam is - a gumi sokkal jobban tapadna, ezért sokkal komolyabb fékhatást érhetett volna el egy sima vészfékezéssel. Szóval ha vészfékez ahelyett, hogy egy hatalmasat esik, akkor tuti elkerüli az ütközést és nem kockáztatja azzal az életét, hogy majdnem átmegy rajta egy kamion...
Az, hogy mikor miből vizsgáztál az ég világon semmit nem jelent.
Most én is kezdjem azt, hogy 78-ban vizsgáztam "kismotorból" 82-ben meg autóból és nagymociból? Minek? Ha nem motoroztál, akkor fingod sincs az egészről. Az sem jelent semmit, hogy te úgy látod elesett mert végül is valóban, elesett. csak nem mindegy miért és hogyan. Képtelen vagy felfogni, hogy miért tette le a motort, így teljesen felesleges és parttalan a vita.
Igazad van, tényleg az első motoros sérült meg jobban. És abban is igazad van, hogy 20 éve nem ültem motoron és akkor is csak segédmotoroztam pár hétig (elég volt - nem szerettem bele). De nekem harmadik megnézésre is úgy tűnik, hogy a második motoros elesik, nem "eldobja" a gépet - határozottan látszik az, hogy blokkol az első kerék és elesik miatta.
De ha nem tud megállni egy ilyen esetben akkor nagyon nem tartotta be a követési távolságot. Egy motoros, ha elesik sokkal lassabban áll meg, mintha vészfékezne (a gumi nem kicsit tapad jobban), ezért ha el kellett dobnia a motort esésnél, akkor egy vészfékezésnél se lett volna esélye, szerintem.
20 éve vezetek autót és autóval, ugyanarról a távolságról szerintem simán meg lehetett volna állni - még csak közel se lett volna.
Párszor megnéztem mindkét szögből. Ekkora távolságnál és ilyen sebességnél motorral egy általad említett hirtelen kikerülő manővernek sokkal nagyobb bukás a vége. Valószínűleg átdobta volna a motor ha megpróbálja, és a felrepülő motor nagyon veszélyes, mert 200-300 kg, és nem lehet tudni kire esik.
Nem kioktatlak, de ha valaki valamihez nem ért, akkor nem kellene hülyeségeket beszélni.
Ha megnézed a videót, akkor láthatod: jobban járt azzal, hogy letette a mocit csúszóra, mintha belerongyol a másikba.
Meg lehet sértődni, meg lehet keménykedni, attól még ez az igazság. Motorozz, borulj párat és majd megtapasztalod. Szevasz.
Elcsaptak egy szerencsétlen kutyát. Ez, ahogy előttem is írták, benne van a pakliban. Nem hinném, hogy a kutyát kéne hibáztatni. Esetleg a gazdáját, hogy miért nem tartja a területén belül. De mint annyiszor írtuk már, más ország, más törvények, más szokások. Ennyiből lehetett volna egy nyúl is, vagy egy borz, akkor ki lenne a hülye?
Ez ilyen tipikusan nagyon nehezen kezelhető szituáció. Szerencsére nem halt meg senki.
Reméljük a kutya is megúszta!
Ahogy a youtube kommenteket olvasom, mindenki a kutya gazdáját szidja hogy milyen ember, hogy nem képes a kutyáját megkötni és hogy ő a felelős, pedig semmit nem tudni arról hogy hogyan került a kutya az utcára, lehet egy kóbor kutya, vagy csak megszökött és csak egyszeri eset volt hogy kinnt volt, egyébként meg lehetett volna egy nyúl is vagy bármilyen vadon élő ksitermetű állat a végeredmény ugyanez lett volna. Egy ilyen helyzetben szerintem nem a másikat kellene okolni, hanem örülni hogy azért mindenki megúszta, egyébként annyit megjegyeznék, hogy ha betartották volna a követési távolságot akkor lehet a második motoros nem esik el, mert lett volna ideje lefékezni, és itt tűnik ki igazából, hogy mennyire fontos a kreszt betartani, mert hiába van együtt egy összeszokott banda akik ismerik egymást és figyelnek is egymásra, sőt még nem is száguldoztak, mert tényleg egy kényelmes tempóban mentek, de egy ilyen hirtelen eshetőségnél amire igazából senki nem tud felkészülni a balesetet szenvedők száma egyre (a kutyát bele nem számolva) csökkenthető lett volna, de ez már így alakult, plusz még annyi, hogy ezért nem fogok én nagyon motorozni se, mert ahogy a videón is látszik mennyire védtelen az ember ha motorozik.
Aki nem tud vészfékezni motorral az ne üljön motorra? Hm.. Érdekes kijelentés, szerintem sem motoroztál még... Sokmindentől függ, hogy hogyan sikerül egy ilyen szituban a vészfékezés, pl. aki a kutyát ütötte el annak esélye sem volt kivédeni. Az állatokkal való találkozás a legnagyobb lutri, teljesen kiszámíthatatlanul viselkednek, míg egy idióta aki látod hogy ki akar eléd kanyarodni, arra még fel tudsz készülni valahogy..
Nem leszek népszerű, de ha mondjuk a haverom ugyanígy esik el előttem motorral, kurvára leszarom, hogy mi van a kutyával.. Hozzáteszem, szeretem a kutyákat.
Ha jól láttam a második motoros volt az, aki jobban megsérült. Neki nem lett volna szabad elesnie, hiszen még csak közel se volt a kutyához. Aki nem tud vészfékezni motorral, az ne üljön motorra.
Remélem a kutya megúszta, bár sajnos erre kevés esély van :-( Jellemző, hogy senki nem nézett a kutya felé...