Nálunk is sokat romlott a közlekedési morál az utóbbi években. Úgy néz ki az utakon már csak ellenségek vannak, rengeteg lett az agresszív söfőr. Felmérések bizonyítják, hogy a KRESZ be nem tartása, gyakorlatilag semmibe vétele okoz mind több balesetet. Egyik legfőbb probléma a féktávolság be nem tartása, gyorshajtás, irányjelzés elmulasztása, és valamiért az "én vagyok az utak királya" érzésből adódó hamis és önhitt hatalmi érzet. Vannak gyenge törekvések a közúti rend visszaállítására, akadnak szép számmal, akik azt szorgalmazzák, hogy minden gépkocsivezető néhány évente PAV-on (pályaalkalmassági vizsgálaton) venne részt, és megismételné sikeres KRESZ vizsgáját. A kezdeményezés célja az agresszívvé, labilissá vált söfőrök kiszűrése, és KRESZ tudásunk napra kész ismerete. Ettől várják a csodát, a magyar közlekedési morál javulását, valamint a szigorúbb, és rendszeres rendőri ellenőrzésektől.
Érdekes, de az utóbbi pár évben engem nagyon meglepett, hogy milyen előzékenyek lettek az autósok a gyalogosokkal szemben. Már akkor fékeznek, mikor közelítek a gyalogátkelőhöz. Igaz, Pesten nem nagyon járok, de vidéken akármerre jártam, igenis észrevehető volt, sőt, kifejezetten szemet szúró a korábbi (mondjuk 10 évvel ezelőtti) állapothoz képest. Még mindig gyakran előfordul velem, hogy várom, hogy elmenjen a kocsi, és csak pár pillanat után döbbenek rá, hogy engem épp enged át. Mindig meg szoktam nekik köszönni ilyenkor.
Szóval nem biztos, hogy az általánosításod ebből a zsempontból célravezető volt.
Hogy ehhez a rendőröknek mennyi köze van, azt nem tudom, de bizonyára azért van közük hozzá nekik is.
Ebben az országban rég nem a rendteremtés a célja a vezetőknek, hanem az emberek megosztottságban tartása és a bevétel. Miközben egymás ellen uszítják az embereket szépen csendben eladhatják a földet alólunk és még pénz is befolyik. Kell ennél "jobb"?
Mégvalami, ugye ismerjük a szitut h kimegyünk németben és a zebraához max arért dudálnak ránk h a faxé nem megyünk már át, nálunk meg simát átgázolnak az emberen és utána azt hallom a hiradóban, hogy a gyalogosok nem veszik figyelembe hogy mennek át és nem figyelnek, meg megosztott felelősséget beszélnek zebrás gázolásnál. Ébredjetek már h mennyi hulyeség megy mindenhol. Nem tudom, hogy a német rendőrök, hogy érték el de sikerült nekik nálunk meg még szándék sincs a rendre, csak a bevételre, de am gyanítom ha német rendőrök is úgy nevelték a népet h jol megbüntették a szabáyltankodót. Szóval semmi bajom azzal ha a rendőr azert büneteh rend legyen, de nálunk annyira buták v szerencsétlenek, hogy csak büntetni tudnak ami semmivel se segíti a rendet csak a kötelező bevételt növelik...
Akkor sztem fére értettél egyértelmüen nem az utolsó kis rendőrrel van bajom, tudom pontosan mi folyik ott, hanem azokra akik tényleg írányíitjak Őket, vagyis az egész "rendfenntartás" szerű kuplrájt, mert ugye van annak is elit jol működő része, de a közlekedés rendészet tuti a legalja körül van...
Ott a pont. Gipsz Jakab közrendőr nem azért trafizik, mert nincs ennél jobb szórakozása. Hanem azért, mert a drágajó magyar költségvetésben tételként szerepel a rendőrség által beszedett szabálysértési bírság. És ez a tétel sokszor megnövekszik, mikor Eltolcsy vagy egy másik barom épp elbassza a költségvetést: http://index.hu/gazdasag/magyar/2012/10/15/birsagok/
Magyarán mi magyarok kötelezően vagyunk szabálysértők. Ha esetleg mégsem, akkor is. A TERVben ez szerepel, azt meg ugye már az átkosban is teljesíteni kellett...
Teljesen egyet értek veled ebben.
A másik hogy a követési távolság arra van hogy biztonsággal megálljak nem arra hogy egy harmadik barom be túrja magát.
Az index arra van hogy mutasd merre akarsz menni MÉG A FÉKEZÉS előtt. Az nem megoldás hogy megáll és kirakja az indexet mi után várt egy percet hogy el döntse merre akar menni. Aztán meg csodálkozik hogyha oldalba veri valaki.
Ja és a legfontosabb! Ha nem tudsz kijönni egy kereszteződésből lámpa váltás előtt NE MENJ BE.
Sok update van a kreszhez csak miután levizsgáztál max a híradóban hallod hogy ez meg ez változott.
A másik akinek pénze van lesz jogosítványa hiába 70 éves rövidlátó vagy idegbeteg 18 éves NSF-en nevelkedett suhanc lesz jogosítványa. A küszöb alacsony ahol át fér mindenki. Vagy mondhatnánk alacsony a korlát az állatkertben.
A hozzászólásod első felét nem vitatom, biztos igazad van, én nem csepeli vagyok, de a második részéhez írnék pár gondolatot "...fánkzabáló zsaruk..." Kevesebbet nézd a tévét és több időt tölts Hollywood helyett idehaza, mert fánkzabáló zsarukat már csak a filmekben (vagy külföldön) láthatsz, idehaza fánkra nem nagyon van pénze egy átlag magyar rendőrnek, de tudom, hogy ezzel valójában csak azt akartad kifejezni, hogy "semmirekellő, traffizós idióta" az összes magyar zsaru...gondolom lehúztál már vagy 25 évet a cégnél, hogy ezt így kijelented. Ha elmennél rendőrnek csak egy hétre, rájönnél, hogy nem passzióból és nem is perverzióból csekkeznek és traffiznak a rendőrök, hanem UTASÍTJÁK ŐKET erre. Amit végre KELL hajtani. Ha nincs 10 bírság a szolgálat végére akkor jelentést íratnak veled, hogy mit csináltál, mivel baxtad el az idődet, mert hogy nem dolgoztál az tuti, ugyanis olyan nincs, hogy nem találkoztál szabálysértővel. Csak az ilyeneket nem szeretik hangoztatni a 7 órás hírekben az rtl-en.
annyit érdemes hozzátenni. hogy Csepelen (mert az össze helyszín onnan van a vidi) katasztrófalis a közlekedés szervezése. Látsznak a megszünő meg össze vissza kanyaradó sávok, nincs főút csak 1 zavaros pókháló az egész. Egy ott nem ismerős simán beleszad egy hasonló szituba, továbbá rengeteg idióta lakik arra.
Amúgy meg ez, hogy így alakul nálunk szerintem elsősorban a fánkzabáló zsaruk miatt van akik minden statisztijukból azt hozzák ki, hogy minden autós csak gyorshajt és ezért csak trafipaxolnak. Simán odaállhatnának 1 napra ahhoz a zebrához a rendelő elé, meg lenne onnan is a napi bünti adag és még csilivil trafipax se kell hozzá...
Valami hihetetlen muveszi. Csak a lenyeg nem jon at, ahogy pont az akcio kozben elhomalyosul a kep a hulye csillogasokkal meg feliratokkal. Kulon szep a befejezes, ahogy a vegig magyar felirat atvalt, thanks for watching es angolosan elkoszon. Bye :)
Nem a KRESZ-szel van itt baj, hanem a kultúra hiányával. Ha tisztelnénk egymást, és néha türelmesek és segítőkészek lennénk, nem lenne ennyi probléma. Furakodni, tolakodni, kapkodni kell, de miért? Az első piros lámpánál a legnagyobb nagymenőt is be lehet érni és nem is beszélve róla, hogy 5 perccel hamarabb ér oda az illető. Ilyenkor mi van? "Túl korán jöttem, várok még egy kicsit." Ebben az országban mindenki csak a hiba okát tudja keresni, meg mondani, pedig sok dologhoz tényleg csak egy kicsivel több türelem és odafigyelés kellene. Persze manapság nálunk a bunkóság gyógyíthatatlan betegség. Néha egy "jó reggelt" fülest én is kiosztanék :)
Vidéken lakom, kisvárosban. Nap mint nap egy utcában megyek el dolgozni. Az utca szűk, mindkét oldalról iskola. Mind a két oldalon "Megállni tilos" táblák is ki vannak téve végig. Persze tök feleslegesen, mert amennyi autó oda fér a két oldalra, annyi áll oda. Példamutató szülők így indítják el gyereküket a nagybetűsbe, hogy lám, nem kell a táblákat komolyan venni! Még a rendőr autó is nehezen tud elmenni így közöttük, de egyetlen embert nem bűntettek meg tudtommal. Illetve egyről tudok, de azt nem itt, hanem a kórház előtt, azon a 30 méteren, ahol szintén tilos megállni. De hát sürgős eset miatt mentek oda, nem volt idő parkolóhelyet keresni.
De hát mit várhat az ember, amikor a volt országgyűlési képviselő (most ellenzéki) is a tábla mögött áll meg. Szemben a forgalommal, majd amikor elindul index nélkül, telefonnal a kezében, nem ad elsőbbséget a zebrán átmenni szándékozó gyerekeknek.
Máshol is tapasztaltatok ilyen vadnyugati állapotokat?
vopi78! Nagyot jót írtál! Teljesen egyet értünk! Legszívesebben elküldeném a soraidat az Országos Rendőrfőkapitánynak személyesen a kezébe! Lehet intézkedni!
Tisztelt Hozzászólók!
Teljesen igazatok van! Nagyon jók a gondolataitok, én is csak egyet értek azzal, hogy valahol meg kéne fogni, mielőtt tovább romlik a helyzet! "Ismeretlen" azt írja, civil rendőrautók kellenének! Szerintem abból pár száz / megye! Én hivatásos vezető vagyok, nem telik el nap, hogy sokkal cifrább esetek ne esnének meg, mint a videón, a buszossal! Továbbá. Van egy veterán autónk. Túl van a 40. életévén, és már csak 80-85km/h-val tud menni. Ha megállunk valahol, körbe állják az emberek, amint viszont közlekedünk vele, akkor meg már letolnak minket, mint a sz@ros gatyát! Jönnek mögöttünk max 1 méterre (!!), hozva ránk a frászt! Nem fogunk tudni gyorsabban menni attól, ha seggünkbe lóg! De ezt senki sem érti! Öreg autó. Én jobb vagyok, erősebb, szét hullok, ha nem előzhetem meg! Mi ez kérem??? Komplexus??? Itt kell kétes sikerélményekre szert tenni? Röhej! Kérek mindenkit, tartsa be a követési távolságot, NE veszélyeztessen másokat! Köszönet!
Románban teljesen más a közlekedési morál (nem rosszabb, nem jobb, más). Ott a legtöbb út 2 x 1,5 sávos, három autó simán elmegy egymás mellett, a havazás ill. a havas út mindennapos télen ott ez nem akadály vagy katasztrófa. A baleseti statisztikák meg szerintem szimplán arra utalnak, hogy nem váltanak a mi stílusunkra, ill. azért tartjuk szörnyűnek a vezetést románban mert mi sem váltunk az övékre. Ezzel nem felmenteni akarom az itt balesetet okozókat, de itt élek a határ mentén és pl. Nagyváradon pont a magyarok okozzák (köztük én is néha) a legtöbb galibát.
Arra reagálva, hogy rengeteg a még vezetni nem tudó sofőr, annyit mondanék: rutinvizsga...ja már nincs!
A végén a biciklisnek igaza volt. Ha nem megy ki középre, akkor a busz megelőzi, és a hátuljával lelöki az útról, mikor beáll a megállóba. Nem egyszer tapasztaltam ilyet, mikor még bringáztam a városban.
Ne felejtsük el, hogy ezen, vagy hasonló esetek sokszor nem is bunkóságból, hanem egyszerűen ügyetlenségből, nem megfelelő gyakorlottságból következnek be.
Persze ez egyáltalán nem mentség, éppen azt mutatja, hogy olyanok is rendelkeznek jogosítvánnyal, akik még/már nem tudnak vezetni.
Úgy gondolom, hogy igazán vezetni nem az oktatótól, hanem magunktól lehet. Csak mire odajut az ember, hogy levizsgázott, a KRESZ-t egyrészt elfelejtette, másrészt rengeteg hülyeség is van benne. Ráférne egy update.
ettől függetlenül tényleg egyre hülyébbek az "emberek" az utakon (és nem csak akkor amikor mennek)
nem nagybani pénzbehajtást kellett volna csinálni
hanem minden ésszerűen is szabálytalanságért kikapni a sorból
DE először csak figyelmeztetni az illetőt a kisebb súlyú "vétésért"
Szerintem nem oldaná meg a káoszt az utakon az, hogy 1-2 évente újra vizsgázunk vagy ilyesmi. Biztos vagyok benne, hogy amikor vizsgáztatnak, akár elmélet, akár vezetés, mindenki sikeresen, szabályosan teljesítene. A megoldás a rendszeres ellenőrzés és büntetés. Én is támogatnám azt, hogy civil autóból valós forgalomban járjanak a rendőrök és folyamatosan szedjék ki a szabálytalankodókat. A büntetés legyen egyetemleges. Először figyelmeztetés, de legyen róla jegyzőkönyv, másodszor már xx ezer, harmadszor a duplája, negyedszer sok pénz + az autót 30 napra lefoglalni és így tovább a szabadság vesztésig Van olyan ország ahol az ittas vezetés automatikusan börtönt jelent már csak arról lehet egyezkedni, hogy hány nap legyen 15,30,60...
5:25nél jött szembe a másik busz, gondolom 3 autó már nem fért el biztonságosan egymás mellett ezért fékezett, mivel a jobb oldali autó negyede belóg már a buszos sávjába. A biciklis gyerekek (amikor ki van írva, hogy "tanítom a gyerekeket biciklizni, vagy valami hasonló) ott az az utca egyirányú plusz a busz elég nagy ívben fordul pláne ha csuklós.
Az idős bácsival kapcsolatban viszont egyetértek, az már más, hogy nem az út közepén kellene tekerni.
Sokan vannak még olyanok főleg kisebb községekben, hogy van kiépítve járda/biciklis sáv/út de Ők csak azért is az úton tekeri a biciklit/gyalogol/tolja a babakocsit/fut. Ahol nincs járda ott meg siránkoznak, hogy az úton kell menni nekik...
A másik, szerintem nem kell Romániához hasonlítani az itteni közlekedést, Én itt élek itt szeretném magam biztonságban tudni első sorban.
Ezzel nem azt akartam kifejezni, hogy sz@r a magyar közlekedés, de mindenkinek, akár már általános iskola alsó tagozatától lehetne oktatni és gyakorolni a KRESZ-t. Anno nálunk volt ilyen, nem tudom, hogy most is bevett szokás-e
Nem tudom, de valahogy szeretném ha nem az lenne az etalon, hogy romániaban mi a helyzet. Lehet, hogy ott rosszabb a közlekedés, de ne hasonlítsuk már magunkat hozzájuk. Az is lehet, hogy esetleg javultak a baleseti statisztikák, ami mindenképpen jó dolog, ha így van, de az apró bosszúságok is egyre gyakoribbak. Valahol a kettő között van az igazság, hogy esetleg javult a közlekedési morál összességében, de vannak, akik egyre szemtelenebbek, nagyon sietnek, nekik kell az elsőnek lenni. Valahogy én azt tapasztalom, hogy mondjuk 100 autós közül 95 megy szépen sorban, ahogy kell, de van 5 akire mintha semmi szabály nem vonatkozna, neki aztán muszáj az autók között cikázni, a kanyarodó sávból mindenki elé vágni, átmenni a piroson. Én sem értem, hogy hova sietnek az ilyenek, mennyi időt nyer, de szerintem nem is azért vezetnek így, hanem ilyen a személyiségük, valószínű az életben is mindenkit le akarnak nyomni. Van olyan is, akin látszik, hogy élvezi, hogy milyen ügyesen megoldja, hogy mindenkit megelőz, mintha úgy érezné hogy az utolsó helyről indult a forma1-ben és milyen jó már, hogy két perc múlva már az első a sorban. Hát szóval vegyes az egész.
Pedig mindenhol azt hallani mennyit javult a közlekedési morál...
Pont tegnap láttam egy riportot egy hivatásos sofőrrel, azt mondta elvétve találkozik bunkókkal...
Szerintem az "utak királyain" kívül nincs sok baj a magyar közlekedéssel.
Egy csomó videóban látott jelenet mindennapos és veszélytelen, pl a szuzukis helyében én is bekanyarodtam volna az alig gyorsuló busz előtt...
A buszos is sokszor seggfej, pl 5:25kor is minek fékez rá a szerencsétlen félős nőre aki jófej akart lenni, a biciklis gyerekekre is szépen ráengedi, meg az 1. öreg biciklis is mit csináljon ha ő így tud menni...
Na szóval Mo-n még egész jól elvagyunk az utakon.
A videóban látott forgalmi helyzetek iszonyú bosszantóak! Arról nem is beszélve, hogy azért annak is a kezére vágnék egy k*rva nagyot egy fémvonalzóval, aki ezt a videót vágta: az a rohadt, idióta "lens flare" (amit J. J. Abrams is csinál, csak ő mondjuk egy kicsit nagyobb név, és neki sem tudom elnézni), a random beúszó karakterek, pont a legérdekesebb pillanatban vált a kép a szövegre, és az indoklatlan helyen és időben felbukkanó smiley-k, és a ez a zene... rohadtul idegesítő!
Amúgy pszichológiából és szociológiából tanultuk, hogy az ilyen viselkedésformák (mint a közlekedéskultúra) nem a törvényi szabályozástól, a büntetések szigorításától változnak meg. Ezeknek az alapja a társadalmi morál (ez most nálunk iszonyatosan a béka segge alatt van, de azokat a faktorokat, amik miatt ez így van, talán nem szükséges sorolnom...) Sőt, általában az tapasztalható, hogy bár a rövid távon a komolyabb szabálytalanságok és balesetek száma ugyan lecsökken, de az apróbb, sokkal bosszantóbbak száma viszont jelentősen megnő, ami lassan újra elősegíti az apróbb balesetek létrejöttét, mint pl. a koccanásos balesetek, gyalogos gázolás, stb. Ahogy a mondás is tartja: "mindig a fejétől bűzlik a hal" - ha törvényalkotók, illetve törvényszolgák nem mutatnak példát, sőt azt látja az adott társadalom, hogy ezek az emberek sem tartják be a törvényeket, szabályokat, akkor az "egyszerű" ember sem fogja betartani azokat. Ráadásul a forgalomban az "agresszió agressziót szül" duplán igaz: a közlekedésben, ahol a környezet másodpercről másodpercre változik, eleve magasabb odafigyelést, magasabb koncentrációt igényel, ami egy magasabb stressz faktor is. Ilyen helyzetben könnyebben elpattan az ember agya, könnyebben "rángatható" bele az agresszív viselkedésformába.
Azt már csak mellékesen jegyzem meg, hogy a közlekedési kultúránkon kívül annyi minden fajta kultúrával nem rendelkezünk még! (Az iskolákban ilyeneket kéne inkább tanítani, és nem sok felesleges f*szságot -> ide meg tegye be mindenki, amit akar!)
Amit nehezen tudok felfogni, hogy egy-egy ilyen veszélyes manőverrel max. 1,5-2 percet lehet nyerni, de talán még annyit sem. Csak sajno ez a sok prosztó ezt nem képes felfogni.
Saját példa: Egy elsőbbség adás tábla előtt lassítok 30-ra, mert ugye jöhetnek jobbról, és ha 50-60-nal zúgok a kereszteződésbe akkor érhet kellemetlen meglepetés. Mögöttem egy tuloknak nagyon mehetnékje volt, így a kereszteződés után látványosan kielőz és bevág elém, hogy ő innentől fogva már zavartalanul mehet. kb.: 2-3 km múlva egymás mellett álltunk egy lámpánál.
Ha valaki eltölt pár napot mondjuk Romániában, akkor utána az itthoni közlekedési morálra egy fikarcnyi negatív megjegyzést sem fog tenni. Borzalom, hogy mi van ott, rendszeresen halálfélelmem van, nem véletlen, hogy a magyar közutakon is annyi román hal meg vagy okoz balesetet.
A magyar baleseti statisztikák egyébként drasztikusan javultak az elmúlt években.
Nekem pozitív tapasztalataim vannak összességében, nincs olyan nap, hogy pl. ne engedne át a zebrán szinte az összes autós és ez már a szigorítás előtt is így volt.
A videót elnézve, és amúgy ezeket a szitukat élőben is átélve, mindig elfog az az érzés, hogy ejj de szeretnék egy UAZt ami jó vastag lemezből készült, és nem kár érte, és használnám amolyan törőautónak, nem állnék félre, nem húzódnék félre, mert nem sajnálnám. Aztán persze mindig eszembe jut, hogy bár kicsinyes bosszúvágyam kielégíteném vele, persze hogy nem lenne jó megoldás. De olyan jó erről álmodozni.
Furcsa, hogy sok csepeli képsort láttam, vagy mind ott volt? Mert bár ritkán járok csepelen, de pont az a tapasztalatom, hogy viszonylag normálisan közlekednek ott az emberek. De lehet, hogy csak jókor járok arra.
Nekem évek óta fixa ideám, hogy civil kocsis rendőrökkel raknám tele az utakat, és ahogy valaki gyorsan megy, nem indexel, nem áll meg a stop táblánál, vagy bármi szabálytalanságot csinál, állítanám ki akár a hungária út közepéről és büntetném. Mondjuk 4-5 büntetés után nem a jogsiját venném el, hanem a kocsiját. Na persze az se lenne rossz, ha a rendőr nem fordulna meg az üllői úton sziréna nélkül, vagy nem menne át a piroson szintén sziréna nélkül, csak mert neki úgy jó. Valahol példát is kéne mutatni, bár ez nem menti fel a többi autóst a szabálytalankodás alól. Valóban iszonyat önzők és öntörvényűek az emberek, csak én számítok, hogy én tudjak haladni, nekem ne ugasson senki, én aztán megyek ahogy jónak tartom.
A legjobban azt szeretem az összes buziság körül, amikor valaki fogja magát leáll az úton mert neki, most dolga van a boltban, vagy befutott a kölykéért az iskolába. Kocsi le, elakadás jelző jobb esetben ki, aztán előzgesse és kerülgesse aki akarja. Mert a sarokig nem tud elmenni, mert ugye fárasztó ötven métert gyalogolni. Valóban szörnyű a közlekedési morál, de valahol csak simán lecsapódik az emberek amúgy is nulla morálja a közlekedésben. Viszont szerencsére sokszor látok jó példát is, van aki előzékeny, van aki betartja a kreszt, megköszöni, ha beengedik. De tényleg sok az előre furakodó ki ha én nem köcsög.
A vidit nem néztem (még) meg, de ez az adott évenkénti kötelező PÁV nem hülye ötlet. Persze ha nem kérnek el érte párezer forintot, hanem legfeljebb csak párszázat mondjuk.
Szóval nem biztos, hogy az általánosításod ebből a zsempontból célravezető volt.
Hogy ehhez a rendőröknek mennyi köze van, azt nem tudom, de bizonyára azért van közük hozzá nekik is.