kurvára röhej, hogy szezon elején bejelentették, hogy ISMÉT készen állnak mindenre és még plusz embereket is felvettek. Ennek ellenére leesik 3 centi hó, és beáll a halál bépén.
Könyörgöm évek óta megy ez, hogy leesik 5 centi hó és megáll az élet, akkor az autósok miért nem vesznek hóláncot és teszik el a csomagtartóba? Esett hó, csúszik az út? Kiszáll, felteszi. Úgyse az lesz, hogy "á velem ilyen úgyse történik". Egyébként még szerencséjük, hogy nem ütöttek el senkit, csak ugye kérdés, hogy legközelebb lesz-e ilyen szerencséjük.
Néhány hete volt egy videó egy hókotrót vezető személy munkájáról. Abban szépen kifejtette, hogy nem befele tisztítják az utat, hanem kifele. Tehát bemegy a havon, és kifele kitolja, úgy hogy közbe sózza maga mögött, és így a lejtőt maga alatt, tehát nem csúszik vissza.
Hát akkor az se sokat segitett úgy tűnik :-) Ilyen esetben tényleg otthon kell hagyni az autót (lehetőleg védett helyen, nem az út szélén) vagy megvárni amig leszorják a veszélyes útszakaszt (mint a fenti videóban :P)
nkmedve! Megnézted? a bömösön van lánc...
Az első autóm 6V-os Trabi volt, de ma a Galaxym sok 3 betűsét ki nem kapcsolnám.
Az elméleti embereknek üzenem, hogy a sok ötlet jó. A kérdés, adott esetben tudsz e gyorsabb lenni a 3 betűseimnél.
Egyébként én laktam odafönn és ilyenkor be kell látni, hogy nem kell autózni.
A siófokiak se mennek csónakázni... , mer tudják, hogy most nem lehet.
hókotrós teherre nincs jogsim, de azért ilyen meredek, jeges úton (sztem)alap dolog, hogy tolatva közelítik meg az ilyen helyeket, lefelé/felfelé és közbe szórja a cuccot...
Az ABS-t azért nem tudod kikapcsolni mert egyrészt safety critical, másrészről te nem fogod a fékolaj nyomását pár ms-ként változtatni, ahhoz eléggé komoly Parkinson-kór kell.
Btw az ABS nem azért van hogy kisebb legyen a fékút (ez csak egy mellékhatás), hanem hogy a kerék ne veszítse el a tapadását a talajjal, így tudod kormányozni az autót, miközben pont határértéken tartja a féknyomást.
Viszont, jégen teljesen mindegy, mivel ott gyakorlatilag nulla a tapadás. Hóban és egyéb szemcsés felületen, pl murván a jelenlegi ABS-ek képesek érzékelni hogy nem aszfalt amin mész, és engedi hogy a kavics/hó/miegyéb feltorlódjon a kerék előtt ami segít lassítani az autót, ergo hagyja blokkolni a kereket.
Summa summárum ezek a hárombetűs f.szságok sajnos nagyon is jól működnek, az úrivezetők meg menjenek nyári gumival télen ha olyan ügyesek, csak ha lehet ne én mögöttem bűvészkedjenek.
Az ABS kerekenként akadályozza a blokkolást, legalább is a modernebb verziók (tehát kerekenkét külön fékez ha úgy vesszük), annak tényleg semmi értelme nem lenne hogy az össz-fékerőből vegyen vissza ha csak egyik kerék blokkol (sőt nagyon is veszélyes lehet ha hirtelen elmegy a fékhatás egyetlen kerék miatt). Amúgy egyetértek abban, hogy az ESP+ABS együtt az igazi, de sajnos nincsenek még minden autóban.
piszok alfred :
Persze vannak helyzetek amikor as ABS nem csökkenti a féktávot, hanem még inkább növeli, de pl. jeges úton nem tudok olyat elképzelni, hogy rontson a helyzeten. Olyan esetben sokszor nem az a lényeg hogy meg tudj állni, hanem hogy egy minimális irányitás a kezedben maradjon (pl hogy adott esetben megakadályozd az autót hogy az ellenkező sávba csússzon fékezés közben). Nem lennék abban olyan biztos hogy ABS nélkül jobban meg tudtál volna állni abban a 3 szituációban amiről irtál. Nekem voltak már szorult helyzeteim ABS nélküli autóval (szerencsére soha nem volt baleset belőle, de majdnem) és biztos vagyok benne hogy ABS-el elkerülhetőek lettek volna.
Hogy mennyire lenne jó ha kikapcsolható lenne az ABS? Én nem bánnám ha lenne olyan opció (néhány nagyon speciális esetben hasznos lehet kikapcsolni), de sokan biztos visszaélnének vele (pont azok kapcsolnák ki akik a legagresszivabban vezetnek).
A hókotrónál (és úgy általában minden teherautónál) a legnagyobb probléma az, hogy légfékesek. Legalábbis az én tudomásom szerint, lehet, hogy az újabb gépek már nem.
A lényeg: a légfékes gépek jóval hamarabb blokkolnak, mint a hidraulikus társaik. Megáll a kerék, nincs tapadás, a többi munkát a tehetetlenség végzi.
Ugyan ez van az autóknál illetve a vezetőknél: tapasztalatlanok, emiatt ha valami gubanc van, rögtön beletaposnak a fékbe. Onnantól kezdve ha megcsúsznak, vége. Néha jobban járnának, ha a gázpedállal játszanának inkább.
Szerencsére a mai személygépkocsik többsége orrkerék meghajtású, emiatt sokkal könnyebb egyenesbe hozni, ha gond van. Elég egy picikét odalépni a gáznak. A féket meg finoman pumpálva használni, nem páros lábbal beletaposni.
Én mindenkinek az tudnám javasolni, hogy ilyenkor menjen ki a "jégre", valami szabad térre, ahol kipróbálhatja az autóját, hogyan reagál, mikor csúszik, etc. És ne bízzon vakon az elektronikában, mert az nem pótolja a tapasztalatot, csak segíti azt.
A fizikát kifelejtitek a képletből. Az tojik az ABS-re, meg a többire.
Engem speciel rohadtul idegesít, hogy a nyüves ABS-t nem lehet kikapcsolni. 30 év alatt háromszor csúsztam ki a kereszteződésbe, mindegyik az ABS miatt volt, mert a kattogáson meg a rángatáson kívül mást nem nagyon tudott kezdeni a jéggel. Ha ketyeg, még érezni sem lehet a féket, esély nincs normális megállásra. Ideális körülmények között jó a rásegítés, a tanpályás felvételeken marha jól mutat, hogy milyen szépen és egyenesen áll meg a verda, oszt amikor elnézed az autópálya-kamera felvételeit, akkor valahogy egyiken sem látni, hogy az ABS-es autók olyan nagyon jól muzsikálnának. Toccsan össze az összes vas, valós fizika mellett semmit nem érnek. A világ nem csak a tanpályákon látható jól érdesített, vízzel locsolt aszfaltból, hanem a jégből is áll, ha megdobja az autót egy jégborda, akkor visíthat az összes hárombetűs, akkor is jön az árok.
A baj az, hogy a média és a gyártók is sulykolják a hamis biztonságot, és sokan ennek bedőlnek.
sőt ha jól látom az a hókotró egy Merci Unimog, ami az egyik legjobb terepgép csak kb. 40métert csúszott jégen a satufék miatt, inkább gyorsan visszaváltott volna legkisebb fokozatba és motorfékkel meg hóekével lelassítja annyira hogy már meg tudjon állni. 2000-es évek elején mikor voltak nagy havazások a községünk felé vezető úton mindenki az árokban volt a hókotrótól kezdve a buszig, és egy sima 4x4-es Lada Niva-val meg úgy lehetett közlekedni mint az álom.
sajnos szerintem ilyen hókotró vezetőket városi aszfaltra képezték ki és ha leesik a hó megáll a tudomány.
alapból nem is engednék hókotrónak csak 4x4-es terepgumis járművet és biza van pár merci ahol gondolom a jobb fogyasztás miatt kb. olyan egyszerű gumival járnak ami kb. nyárra jó csak semmi másra
gyerekkoromban 1,6-os Lada-val tanultam kocsikázni, abban aztán semmi nincs, sőt hátsókerekes szóval nagyon ideális hóban tanuláshoz. azóta egy Opel Vectra van nekünk ABS-el és érdekes módon még sosem csúsztam árokba vagy másokba mert ésszel meg rutinnal kell vezetni.
itt a hókotrónak blokkolt minden kereke naná hogy úgy fog csúszni mint a szánkó, van rajta 4-5tonna só is a puttonyba az csak még jobban viszi lefelé a lejtőn. le kellett volna pattintani a hóekét meg szakaszosan fékezni meg persze már lassabban kellett volna jönni az úton is.
a többi autós is azért ment egymásba mert satuztak és onnantól jégkorcsolya effektus...
Nem kötekedni akarok, mert alapvetően egyet értek veled, csak annyiban egészíteném ki a hozzászólásodat, hogy az ESP sztem jóval hasznosabb, mint az ABS, mert az előbbi tud kerekenként külön-külön fékezni, és nem az ABS. Erre, bármilyen profi is vagy egy szál fékpedállal nem vagy képes. Az ABS néha kifejezetten haszontalan tud lenni, pl murvás úton, amikor egy blokkoló kerék sokkal többet ér, mint egy gyakorlatilag fékezetlen.
Ez pontosan igy van, tanulni a legrosszabb autóval kell amit az ember talál, én is régi Dacia-val tanultam és utána sokáig azzal is közlekedtem. Na abban aztán semmi nem volt, örült az ember ha a fék nem blokált magától a legváratlanabb pillanatokban. Egy ilyen autóval elég érdekes és tanulságos volt kimászni csúszós úton a hegy tetejére szilveszterkor, főleg kezdőként. :D
Mostmár ha egy mód van rá nem kockáztatnék egy ilyen autóval, ha ESP nem is de ABS szerintem kötelező egy autóba (szerencsére nagyon kevésben nincs manapság), mivel egy fékpedállal nem tudsz négy kereket egyenletesen fékezni csúszós úton bármennyire is jól vezetsz és könnyen megtörténhet a baj.
Persze abban is igazad van, hogy az autóban levő elektronika ne "mondja meg" hogy mit csinálhatsz és mit nem (azon nyomban dobnám is ki belőle ha megpróbálná :-) ), de az ABS/ESP-nek nem is az a dolga, az csak segiteni próbál ha már baj van.
A videóban látható helyzetben nincs jó megoldás, esetleg a hólánc segitene. Legyen bármilyen elektronika, vagy tapasztalt sofőr, ha nincs tapadás akkor nem állsz meg, ilyen egyszerű.
Reggel én is így jártam, a busz előtt a kocsi keresztbe a szembe sávból.. Busz satufék, kocsi pörög-forog, 1-2 másodpercen múlott a csattanás, ha hamarabb érünk oda..
Ha jól megnézed ebben egyik sincs. Minden kerék beállt, mint egy zsiguliban :D
Sok szerencsét neked is legközelebb jégen dombon lefele egy 8 tonnás kocsival. :)
Igazad adok neked is és piszok alfrédnek is, viszont megfordítanám a kérdést, vagy mit. Vezess 5-10 évig egy ABS, EPS, UPC autót és utána üljél bele egy régi suzukiba és vezess jeges úton, nyomjad az elektromos rásegítés nélküli pedált és tekerd a szervo nélküli kormányt! Jó dolog az elektronikai rásegítés, de egy mechanikusabb autón kéne megtalnulni és begyakorolni a vezetést és utána beülni az önműködő autóba. Oké nincs mindenkinek vadiúj autója, persze, de valahol túlzás is, hogy megmondja a kocsi, hogy ne előzz, fékez helyetted, meg miegymás, mert bár javul a biztonság, de oda a figyelem, lassan már nem is kell koncentrálni, csak fogni a kormányt, vagy azt sem. és ilyenkor jön az olyan, hogy valaki elmegy szerbiáig, mert azt mondta a gép.
Viszont a hóekés gondolom nem azért csúszkált mert az elektronikához volt szokva, hanem mert valamit félre nézett, rosszkor fékezett, netán sok volt reggel az ampulla.
Jó azaz ABS, de ilyen körülmények között nem segít semmi, még a tapasztalat sem. Gyök 2vel megy, akkor is belecsúszik. Ilyen ez a jég+lejtő. Az ott álló autók csak azért nem csúsznak le mert havazás előtt is ott álltak.
Egyszer próbálj ki csúszós/jeges úton (esetleg hegyen) egy ABS/ESP-vel rendelkező autót és utána nyilatkozz.
Gondolom szerinted a légzsák és biztonsági öv is teljesen felesleges, hiszen csak "vezetni kell megtanulni"... Hidd el, vannak esetek amikor nem elég a sok tapasztalat és jó vezetési stilus, és olyankor egy icipicit több esélyed van a túlélésre ha ezek a dolgok az autóban vannak.
Azzal viszont egyetértek, hogy semmilyen biztonsági elektronikai csodában való hit nem szabad felülirja az útviszonynak megfelelő vezetési stilust.
kár hoty it nem élvezkedik a "vonatbuzi" aki uu-ogot a multkori mozdonyos videjon!!!!444
kölömben ha hoekével megy nem töri ösze a töbieket ezt még én is tudom pedig csak ötödikig jutotam a tankötelezecségi idöm alat!!!44444
nem sokot kapot hanem félt,hoty megverik a tesoim akiknek a kocsijait öszetota!!!!444
A külömbség csak annyi, hogy ott már akkor kint vannak a hókotrók amikor elkezd esni a hó, és ha kell 0-24 ben tolják a havat, és véletlenül se várják meg amíg ráfagy az útra...
No meg, pl ausztriában minden jóravaló embernél télen ott a hólánc, és bizony ha havas az út, akkor kiszállnak és felteszik.
Mondjuk volt egy hasnonló poszt régen ahhol szintén hasonló helyzet alakult ki mint itt.... Ott van kb 10 ember+ bámészkodók+tv stáb... a médiát sikerült megvárni, de arra, hogy egy centivel lejjebb tolják a kocsikat nehogy még véletlenül más is beléjük menjen , már nem futotta idő... Télen csúszós úton vezetni megtanulni 1 ügy... sok esetben a tapasztalat még csak árt, mert bátrabbá tesz. De ésszel felérni a balesetveszélyt amik a feltorlódott kocsik okoznak, azért annyira nem ördöngősség.
Nem hogy egy fillért nem fizetnék nekik a biztosítók helyében, még az extra kárt is rájuk verném ami a kotróban keletkezett, mert ha csak fél órával számolok a riporter kiérkezéséig akkor is simán elkerülhető lett volna a kotrós baleset.
majd elnyámmognak a közrehatáson, hogy dacára a helyszínelésnek (arra is várhattak még jó pár órát),
nem-e inkább tolták volna el a "biciklit" odébb,
ahol nem akadályozzák a forgalmat/borzalmat
No igen.
Ilyenkor látszik, mit is érnek valójában a hárombetűs csodák, amiknek köszönhetően minden idióta nyomja mint a barom, mert majd az ABS, a BBS, a CBS a DBS a EBS,a FBS, a.... úgyis megállítja az autót, és mindenki heppy.
Sok idióta, megérdemli.
Vezetni kell megtanulni, mérlegelni kell megtanulni, közlekedni kell megtanulni, és nem ész nélkül hinni az elektronikai balfaszságokban.
El sem tudom képzelni mi lehet ilyenkor télen Svédországban, Norvégiában, ahol még hegyek is vannak és 5-ször ennyi hó. Hogy ha itt ennyitől "káosz" alakul ki.