Nekem az a tapasztalatom, hogy azok szoktak örülni a könnyített, "adjunk minél több embernek diplomát"-irányelvű képzési trendnek, akik az erősebb feltételeket már nem tudják teljesíteni... Ez esetben viszont inkább azon kéne elgondolkozni, hogy valóban nekik való -e az adott szakma...
Világ életemben kitűnő tanuló voltam, különösebb erőfeszítés nélkül. Sajnálom, hogy létezik olyan ember, aki ilyen siralmas tudással egyáltalán bejut az érettségire.
Nos, ez esetben akkor valószínűleg én is csodabogár vagyok, mint ez a kislány..
Mérnök informatikusi végzettségem van, kiváló eredményekkel (természetesen a munkám is kifogástalan, persze nem mondom, hogy néha nem bakizok, mert mindenki hibázik olykor), ami egyáltalán nem jelentett problémát, folyamatban van a másod diplomám is természetesen. Lehet, hogy én gondolom rosszul, de egyáltalán nem találom a nehézséget sem a főiskolák, sem az egyetemek részéről kért elvárásában.. (És nem, nem vagyok pénzeszsák, mindezt önerőből értem el, tanulással, sok idő ráfordításával, de ettől függetlenül számomra egyáltalán nem volt nehéz, sőt.) Az érettségi meg továbbra is nevetséges színvonalon van. Néhány tantárgyból emelt szinten is... Nem az érettségit kéne a mai gyerekek tudásához igazítani, hanem fordítva.. Aki meg 2 pontos érettségit ír.... Az egyáltalán hogy mehetett érettségizni? Mit keresett ott egyáltalán??
A szakemberek meg... Kihív az ember egy szerelőt, elvégzi a munkáját, majd rosszabb az állapot, mint előtte, vagy el sem tudja végezni a rá szabott feladatot. Ez a tapasztalat. Ha az embernek nincs ismerőse, megbízható szakembere, ami ebben az országban ritka - főleg, hogy a régi, jó szakemberek egyre kevesebben vannak), akkor sokszor a szerelő többet árt, mint használ sajnos, ami az embernek bosszúságot okoz. És ez nem csak az én, hanem ismerőseim véleménye is.
Az egészben azt nem értem, hogy ha én a saját szakmámban meg tudom oldani a problémákat, ami a minimum elvárás minden oldalról, akkor más erre miért nem képes szakmai tudást igazoló papírral a kezében?
Szemjuel Neked külön szólnék, a Te színvonaladon, hogy értsd: köszi, hogy a magad szintjét feltételezed rólam is, de nem mindenki tart még mindig ott, ahol Te! ;) Számodra lefordítva: "Ne csak fecsegj, gondolkodj is néha. Tudom, ezt anyukádéktól se sűrűn láthattad, de próbáld meg. Az elején szokatlan lesz, de majd belejössz ám!"
De végtére is csak megint oda lyukadunk ki, hogy alapjaiban koncepcióhibás az egész oktatási rendszer....
Az egyetemek a kutatások helyett a minél több hallgató oktatására koncentrálnak, mert abból per pillanat több pénz jön, ez pedig egyenes út ahhoz, hogy lecsökkenjen az oktatási színvonal (részben mert magas szinten nem volna elég hallgató, részben mert a kutatások hiánya csökkenti az innovációt, és agy a leadott anyag megújulását, korszerűsödését, nem up-to-date, részben pedig mert a magas létszám sok oktatót követel, így a velük szemben támasztott igények is csökkennek). A lecsökkent színvonal csökkenti a keresletet a végzettek iránt, és elmossa a különbséget a különböző intézmények között. A munkaerő piacon pl. 10 éve még komoly különbség volt, hogy egy jogász a Pázmányon végzett, vagy pl. Debrecenben, a második még magasabb fizetésigény mellett is könnyen jutott munkához. Mára ez megfordult. A túlkínálat miatt éppen a diplomások versengenek, hogy ki adja még lejjebb az igényeit, csak hogy egyáltalán állása legyen, így viszont tényleg alternatíva a diákok zömének, hogy elvégez valami könnyű sulit, aztán bejut valami irodába, ahol van légkondi, és ott ellébucol nyugdíjjig...
Csak ez nem normális dolog. Mint ahogy már 20 éve az érettségi sem ér túrót sem, egy-két év és a diploma is ilyen sorsa jut... Az lenne a normális, hogy ha tényleg csak a tanulók 10%-a érhetné el a diplomásságot. Hogy így betöltetlen állások maradnak? Na és? Pont a kereslet fogja felfelé húzni a béreket. Pont a kevés hallgató vagy a kevés egyetem fogja emelni a színvonalat. És végső soron ha csak a legokosabb, legtehetségesebb emberek kaphatnak diplomát, akkor csak ők tölthetik be a diplomás pozíciókat, azaz csak hozzáértő, tehetséges emberek kerülnek tudást igénylő helyekre, ami azért meglátszódna az egész gazdaságon.
Igenis legyen kiváltság a diploma! A dolog másik oldala, hogy a mostani papírgyár-jellegű oktatás legalsó rétegében végzett emberek elhiszik magukról, hogy ők is az értelmiség tagjai, és nekik azzal hogy lett egy diplomájuk valahol inácskakucs főiskoláján mostantól megoldódott az életük, nem dolgoznak semmit, csak felszedik a pénzt... Ennek örömére még ha nem is kapnak állást a szakmájukban, mert mindenki tudja, hogy értékelhetetlen az iskola, ahova jártak, szépen felszívja őket a Brokernet, a vidéki Önkormányzatok, stb., vagy csak lézengenek, de dolgozni a világért sem mennének el, ami pedig nagyon kellene, hogy közepes vagy jobb képességű emberek dolgozzanak pl. építőiparba (nem csak téglát lehet pakolni), mezőgazdaságba, kereskedelembe, stb... Egyszerűen nem lehet épkézláb raktárost, vagy eladót, vagy szaladj-ide-szaladj-oda embereket találni, mert aki képességei alapján megfelelő lenne, az inkább elvégez egy szocpedet, és onnantól már diplomás... (viszont tanári diplomával Londonban mosogatni az nem derogál senkit, itthon viszont titkárnői állást nem vállal el ugyanannyiért, mert ő diplomás...)
Egyébként pont ez lehet a nagy különbség alapja. Míg nyugaton leginkább alkalmazzák a megtanultakat addig otthon az elmélet megy. A tanárok nagyrésze hiába tudja az elméletet sokan úgy hullanának ki egy cégtől hogy fogalmuk sem lenne miért is rugták ki őket. Míg kinn inkább jobban alkalmazzák a megtanultakat. Valsz ezért lehet annyi kutatás az egyetemeken, és ezért termelnek pénzt nem várják az államtól. Ez a gondom leginkább otthon hogy hiába sok tanult okos ember kb egy tudatlan szintjén léteznek csak.
Sokan elfelejtik hogy egyetemnek azt hívhatják külföldön ami a saját működéséhez szükséges pénzek nagyrészét önmagától ki tudja termelni. Tehát nem állami támogatáson kellene gondolkozni. Ezért is jobbak a kinti egyetemek mégha itthon az emberek lexikális tudása nagyobb. Infó szakot meg ne keverjük össze a progmattal. Az informatikus nem programozó valójában. Csak Mo-n ezt elfelejtik. A progmatosok nagyrésze az igazi programozó.
Az oktatásban pl infó szakon nállunk volt egy csomó töltelék tantárgy mert kell, de semmi köze pl az informatikához. Vagy 10-15 évvel elmaradva tanuljuk mire lenne szükség. A másik hogy sok tanár pl tényleg csak magoltatott, és semmit nem tanítottak. A legmeglepőbb az volt hogy haverom félévente 300k körül fizetett magániskolában, és 1 év után közgazdászként azt megtudta csinálni amit infó szakon a tanulók nagyrésze 3 év után sem. Ezek után rendesen elment a kedvem minden ilyen "oktatástól". Vagy ott van a másik tanár aki karót adott a diáknak mert szerinte nem tud programozni és még bunkó is volt, aztán mikor a gyerek szénnétörte a suli védelmét, és letörölt minden adatot, átírt pár jegyet, a tanár őt kérte fel hogy segítsen levédeni a suli rendszerét. Legalább annyi esze volt hogy egy hozzáértővel csináltatta meg....... Mindez főiskolán vagyis már egyetemmé alakult a suli....
Szerencsés vagy, hogy zseniként születtél, és kb 5 nyelvet beszélsz úgy, hogy ezek szerint tanár, nyelvkönyv ill. szótár közelében nem jártál :) A szakfordítók és tolmácsok pedig bizonyára csak hobbiból ülnek konferenciákon/gép előtt, amikor nincs épp jobb dolguk a főállásuk mellett, mert végül is ezért húztak le min.6 évet az egyetemen :)
Így van! Próbáljon meg valaki szimplán magolással természettudományos, mérnöki, informatikai vagy orvosképzést megcsinálni, és utána sikeresen művelni...! De ez nem jelenti azt, hogy el lehet hanyagolni, le kéne "butítani" az igen bonyolult és nehéz alapok elsajátítását, sahinel...hanem épp hogy ez az előfeltétele annak, hogy jó szakember váljon valakiből.
Az egyébként óriási tévedés, hogy Amerikában könnyű értékes diplomát szerezni. A jó egyetemeken ott is nagyon kemény a képzés, és sokat követelnek (lexikális tudást is, csak máshogy mint itthon). Ráadásul a hozzáállásuk is teljesen más, mélységesen elítélik a puskázást és a csalás bármilyen formáját, amit Magyarországon sajnálatos módon szinte már a tanárok is belekalkulálnak a követelményekbe... Az igaz, hogy az átlagos alapképzés gyenge színvonalú, de ott is vannak elitiskolák, és egy jó diplomáért ott is sokat kell tanulni, küzdeni.
Nehogy azt higgyétek már, hogy atomfizikus, programozó matematikus vagy idegsebész lehet valaki bárhol is kemény tanulás nélkül...!
Persze, hogy az a lényeg, hogy ért hozzá -e vagy sem, de azért nagyobb eséllyel fog érteni a szakmájához, ha nem csak autodidakta módon próbál rájönni a dolgokra, hanem meghallgatja, elsajátítja a szakmabeliek tudását, tapasztalatait (más kérdés, hogy ez konkrétan a magyar felsőoktatásban hogyan érvényesül...). Ez természetesen nem helyettesíti az egyéni kreativitást, kombinációs készséget és a saját ötleteket, amikor neki kell majd helyt állnia egy munkahelyen, mert az a legfontosabb. Egy jó egyetemen az, hogy követelnek is, nem jelenti azt, hogy nem lehetsz kritikus az eléd tálalt információkkal szemben, nem vonhatsz le belőlük saját következtetéseket, nem fedezhetsz fel összefüggéseket... Egy jó egyetem épp hogy erős alapokra építve megtanít, rávezet, teret hagy ennek a kifejlesztésére is.
Egyáltalán nem a magolás mellett állok ki, annak semmi értelme. Viszont szögezzük le, hogy bizonyos szintű alaptudást egyszerűen bármelyik bonyolultabb szakmánál meg KELL szerezni ahhoz, hogy utána legyen miből építkezni. Ha nem tudja egy agysebész, hogy milyen felépítése van a központi idegrendszernek, akkor el fog patkolni a páciense. Ha nincs tisztában egy vegyész az anyagok tulajdonságaival, akkor magára fogja robbantani a szerves labort. Ha nem ismeri egy programozó az adott programnyelvet, akkor értelmetlen lesz a script, amit ír. Ilyen típusú információkat egyszerűen muszáj megtanulni, akármekkora koponya valaki. Más kérdés, hogy konkrétan az informatikában könnyebb ezeket az embernek magától elsajátítani, akár az internet segítségével is. De más szakokon, pl. az orvosképzésben ez már egyáltalán nincs így...
A nyugati egyetemeket azért nem kéne egy az egyben a hazaiakhoz hasonlítgatni, mert kinn sokkal több pénz jut az oktatásra. A mi egyetemeink nem tudnak a kinti laborok, gyakorlóhelyek felszereltségével versenyezni, ugyanolyan minőségű gyakorlati oktatás keretében tanítani a diákokat. Ezért ha gyakorlatorientált, "könnyített" lenne a képzés, akkor még jobban lemaradnánk. Ez van. Mi az agyunkkal tudunk versenyezni...
Egyetértek veled, főleg az előző hsz-eddel. Külföldi egyetemen sokkal komolyabb szakosodás van szvsz, ezért amit csinálnak azt jól csinálják (igaz nem tudja bejelölni Magyarországot a térképen, de másban jó). A magyar is csinálná jól, ha kapna állami támogatást, meg nem lenne minden lezsírozva...ha mindenki visszahúz, úgy nehéz boldogulni. Régen azért nem 1 dolgot találtunk fel, mi, magyarok...és nem mindenkinek kellett külföldre se mennie, hogy azt elérje, de ma ilyen világot élünk.
Nézd meg az orvosokat, és a jogászokat. Őrájuk aztán senki sem mondhatja, hogy nem tanulnának, vagy nem követelnék meg a szakmai tudást! Még sem keresnek l....st sem, MERT ANNYI VAN BELŐLÜK MINT A TENGER."
Ezt ugye csak a jogászokra, és nem az orvosokra értetted...? annyi mint a tenger...
Nem magyarországon élek, s a magyar mellett következő 3 nyelvet beszélek minimum olyan szinten, mint a magyart, s még konyítok másik kettőhöz. Mindehhez nem volt szükségem egyetemet végezni, mert egészen más szakmakörben dolgozom ahol a nyelvtudás csak egy nagyon jó segítség számomra. Nem szoktam a word - ben nyelvhelyesség ellenőrző programot futtatni elvből, mert sokszor baromságokra javítaná a szöveget és hosszadalmasabb, mint az írás közbeni ellenőrzés, s a szóbelin nem beszéltem nyelvészeti szakon végzett "személlel". Nem ez a fontos. Több nyelvészt ismerek, tolmácsolnak, fordítanak. Jó kell ez néha, de nem főállásban.
Neked gondolom gyakrabban kell majd az életben a wikibe pötyögnöd, mint nekem. "Csá!" Norci.
Abból sikerült levonni hogy a legtöbb itthon végzett diák lenézi az amerikai, vagy más nyugati országok embereit mert nem eléggé tanultak. Csak azt nem veszik észre hogy az egyetemi oktatás és ha onnan tovább akar tanulni sokkal fejletebb mint otthon. Pl ha megnézzük hová mennek a tudósaink, továbbtanulni, kutatni akkor azt láthatjuk hogy nyugati egyetemeken dolgoznak, tanulnak. Valsz mert annyival gagyibb az oktatás. Majd ha azt látom hogy otthon a cégek cilágszinvonalon fognak gyártani, fejlődni, kutatni akkor elhiszem hogy ennyire király a magyar oktatás. Amíg azt látom hogy mindent elszarnak otthon addig ne mondja meg senki hogy ez jó dolog. A gond hogy észre sem veszik magukat sokan mert felsőbbrendűnek gondolják magukat. Jobb iskola, keményebb oktatás, stb. Akkor miért sokszor angol és amerikai cégek vagy más nyugati cégek dolgoznak, fejlesztenek, építenek a világban szinte mindenhol? Elég megnézni a legnagyobb építkezéseket, fejlesztéseket akár csak kínában. Francia, angol tervezők, kivitelezők, stb. Miért nem a Magyar hiperszuper szénnétanult tudós társadalom csinálja mindezt?
BME magyarország legjobb sulija. Magyarországon átlag azt jelenti hogy kb az iskolák 90 %-a így nyomja. Nem azt mondtam hogy mind hanem leginkább. Tehát lehet 1-2 iskolát mondani ami ok de mi van a többivel? Nem csak a BME az egyetlen egyetem, főiskola. A legtöbb helyen magoltat a tanár. Az órán nem magyaráz, hanem lediktálja amit meg kell tanulnod, és jegyzeteld. Nem kiadják könyvben, nyomtatva, stb az óra jegyzeteléssel telik, és magold be.
Ha egyetemi képzésnél tartunk szövegértés is kellene hogy legyen.
Szóval -szerintem- ami kimondottan nehéz szakoknak számítanak: TTK-s, IT-s, műszaki szakok, ill. az orvosi. Ezek mindegyikén értelmetlen a puszta magolás... Ennek tükrében nem igaz tehát, hogy nehéz szak = magolás :)
Ha neked mind1, hogy naponta 12 órában rakhatod a téglát -20 °C-ban és +40°C-ban, vagy ülsz egy légkondicionált irodában vagy tárgyalóteremben majdnem ugyanannyi pénzért, akkor valóban nem éri meg.
Sajnos egyet kell hogy értsek sahinel véleményével, magyarországon a kemény oktatás _leginkább_ a magolásról szól. Főleg a bölcsészkar az, ahol magolással _is_ lehet boldogulni! Példa: a szakomra, germanisztikára felvételi nélkül kerültem be mert OKTV-n benne voltam az első tízben 16 éve úgy beszélek németül akárcsak magyarul - rokonságnak ehhez semmi köze, magamtól tanultam -.
Van egy olyan csaj a szakon, aki nagyon kurvamód nem tud németül, a _többesszámokkal_ nincs tisztában, és magolással/puskázással - ami ugye megintcsak nem más mint a lejegyzetelt dolog szó szerinti visszaadása, tehát vehetjük ide nyugodtan - ugyanolyan, vagy néha még _jobb_ eredménye van mint nekem! Egyszerűen megalázó! Azt szívfájdalom nélkül szimplán tarkón lőném aki szakmai képzésben puskázik!
"Magyarországon kemény oktatás leginkább magolásról szól."
Magyarországon az igazán kemény oktatás legkevésbé szól a magolásról. A BME-n a szemem láttára adtak vissza hibátlan feladatot amiatt, mert a delikvens megmagolta a képletet, és nem megértette. Nyoma sem volt semmiféle levezetésnek, ami arra utalna, hogy mélységeiben is elsajátította volna a hallgató az anyagot.
"Márpedig ha te azt mondod hogy később nem lehet behozni a lemaradást?"
Nem-nem. Azt mondom, hogy az egyetem nem arra van, hogy az ember ott hozza be a lemaradást. Az egyetemi évek értékesebbek annál, hogy alapozó tárgyakkal kelljen foglalkozni. Arra van a középiskola.
"Te is csak azt látod hogy ami otthon megy az jó minden más az nem elég erős."
Ezt miből sikerült leszűrnöd? :)
Magyarországon kemény oktatás leginkább magolásról szól. A fősulin kb 90%-a a tantárgyaknak csak magolás volt.
Márpedig ha te azt mondod hogy később nem lehet behozni a lemaradást? Hogy lehetnek tudósok, feltalálók, egyáltalán kutatóintézetek amerikában, és más országokban ahol nem erős az alap oktatás? Mert nem mind külföldi mint ahogy azt sokan képzellik. Vannak jó szakembereik, tudósaik. Vagy ez is csak hazugság?
Te is csak azt látod hogy ami otthon megy az jó minden más az nem elég erős. Csak hiába a nagy oktatás ami otthon megy mégis a nagyrésze a cégeknek alig tud működni rendesen míg ahol sokak szerint idióták élnek mennek a cégek és kutatnak, fejlődnek. Biztos csak szerencséjük volt.
Ok, a nyelvszak még talán ad is kompetenciát. Ebben nem vitatkozom. De kérem a szabad bölcsész, vagy a kommunikáció szakos mihez ért? Miért az ilyen szakokat kell támogatni, és miért nem lehet azt a pénzt valóban fontos képzésekre fordítani? Nem normális, hogy 2009-ben kémia szakos tanári képzésre 24-en jelentkeztek. Valami nagyon el van itt tolva...
Szerintem ha te már nyelvész vagy, vagy nem soká az leszel, neked is alapvető érdeked lenne, hogy a következő 20 évben egyetlen egyet se képezzenek, mert ez az egyetlen esélyed, hogy legyen normális fizetésed!
Nézd meg az orvosokat, és a jogászokat. Őrájuk aztán senki sem mondhatja, hogy nem tanulnának, vagy nem követelnék meg a szakmai tudást! Még sem keresnek l....st sem, mert annyi van belőlük mint a tenger.
Egy kezdő jogász havi bruttó 100-110 körül kap, szemben egy kezdő kőműves bruttó 80+80 zsebbe fizetésével... Akkor megérte tanulni, ugye? Ha az egész orszábna két hlyen lenne jogászképzés, és összesen végezne 400-500 jogász, akkor lenne igény rájuk is, meg a korábban végzettekre is! Így viszont lehet köztük durkálni, és elé teszik az ajánlatot, vagy elfogadja, vagy van helyette 20 másik jelentkező... És majdnem mindegy, hogy milyen erős egyetemről jött, annyi előnye van, hogy hamarabb kapja meg az alulfizetett sz@r állást, de más...
Másrészt ha a mostani 26 (?) egyetem helyett csak 5 lenne, de az ugyanennyi pénzből gazdálkodna, szerinted nem lenne érezhető változás? ugyanígy gondoljatok bele, hogy milyen kínálat lenne egyetemi oktatókból? 100x minőségibb lehetne a felsőoktatás, és lenne értéke a diplomáknak...
Szerintem meg nem offoltuk szét, mert az egész diploma mizéria egy félrefordításból keletkezett, ugyanis a certificate =/= diploma! Lévén nyelvészetről is szó, a fordítást elkövető emberke ékes példa lehet az összes felsorolt negatívumra! XD
Hát én meg azt nem tudom, hogy a miskolci karon milyen a színvonal :) Mindegy, én csak az általánosításoknak szerettem volna az elejét venni, mert nem tartom őket igazságosnak. Még egyetemen belül is vannak óriási különbségek a szakok között, nekem pl alap, hogy olaszos tárgyakra - ami a specializációm - nem tanulok, mert az 5 - ösöm garantált, még ha csak bólogatok is. Erre a szakra abszolút érvényes a "bölcsész sztereotípia". De hál' istennek ez azért nem mindenhol igaz, és ezt is csak azért merem állítani, mert benne vagyok, átlátom. Elég veszélyes úgy ítéletet mondani, hogy az ember nem lát bele. Csak ennyit akartam.
Ezzel nem vitatkozok, mert ebbe már én nem látok bele. Én azt látom, ami itt Miskolcon megy azon a karon, és az alapján nem bántam meg, hogy nem mentem oda. Olyan téren igen, hogy lehet, hogy az itteni szinvonal, meg a középiskolai tanulmányaim miatt könnyebben kapnék diplomát. :)
A fizetés már más kérdés.
Lehet, hogy nem egetrengető, de nehéz. És ha van egy kis esze a hallgatónak, nem áll meg a Bsc diplománál, és továbbmegy MA - ra specializálódni. Egy EU - konferenciatolmácsra bejutni teszem azt, majd elvégezni már egetrengető. Olyan tolmácsokból pedig nagy hiány van.
Egy pillanatig nem mondtam hogy könnyű. Arra próbáltam utalni, hogy több van, mint amennyi normálisan, jó fizetésért el tudna helyezkedni. És sztem ez azért van, mert eleve túl sok embert vesznek fel, és ha a te egyetemeden nem is, de jópár egyetemen elég könnyű elvégezni. A középiskolát én is német-angol szakon végeztem, és mivel vannak ilyen karon ismerőseim vmennyire látom mi megy ott, és nekem nem tűnik olyan eget rengetőnek. Én azért nem mentem oda, mert nem adtam neki annyi munkalehetőséget, mint Egy villamosmérnöknek. Több ember tudja elvégezni, mint amennyinek kéne.
Kevesen végeznek, hidd el. Nálunk nagy a szórás, mert sokan tudnak manapság angolul, és nem szívesen osztogatnak diplomát a szakon, persze máshol más a helyzet. És angol tanárra igenis szükség van, főleg most, hogy az angol alap, ha munkát akarsz. Amúgy meg fordítóra, tolmácsra is mindig szükség van, és kérlek, ne próbáld nekem elmagyarázni, hogy az könnyű. 3 nyelven beszélek a magyaron kívül, és nem azért, mert a nyelv csak úgy rámragadt. Tolmácsolok és fordítok, hogy kiegészítsem az ösztöndíjam, és ezt most azért tehetem meg, mert nyelvszakos vagyok gimis korom óta. Nagyon nagy szükség van jó tanárokra, fordítókra, nyelvészekre. Gondolj bele, hogy most kommentálni sem tudnál, ha anno nincsenek nyelvtan óráid meg könyveid.
A kibukott évfolyamtársaidról meg annyit, hogy nyilván nem anglisztikára jöttek át, ha lazán 4 - 5 - ös tanulók. Esetleg szabad bölcsészek, vagy egy gyengébb főiskola/egyetem diákjai.
Húha! 60-80%-os bukás? Hát nálunk elég gyakori a 100%-os bukás. És elhiheted, nem azért mert hülyék vagyunk. És bocsi, de akik nálunk kibuknak, átmennek a bölcsész karra, és 4es 5ös tanulók. És ez nem ritka dolog. Elhiszem hogy szükség van nyelvészekre, de most őszintén. Évente ki tudja hány száz ember végez anglisztikán. Ennyire azért nincs szükség. Az ilyenről, mint a kulturális antropológus, ne is beszéljünk...
210 ezer forintot kerestem gazdasági/híradástechnikai/politikai szövegek fordításával tavaly úgy hogy még nincs diplomám .... csupáncsak ennyire nincs szükség nyelvészekre!
Persze, és 10 nyelvész biztos be tudná tölteni az általam leírt állások akár egy tizedét is :P De most komolyan, szerinted a nyelvtanárok hol végeztek? Mert ezek szerint Magyarországon 10 nyelvet lehetne tanulni, minden nyelvre jutna egy tanár, de tankönyv, szótár, nyelvvizsga (hogy mást ne említsek) alig lenne, mert 10 nyelvészünk a tanítással van elfoglalva :D
Még valami, csak hogy értsd, a nyelvészetnek igenis gyakorlati haszna van, és nem valami földtől elrugaszkodott tudomány, amit azért tanulnak egyes bölcsészek, hogy legyen egy diplomájuk.
Gondolom, tanultál már valamilyen idegen nyelvet: hacsak nem vagy autodidakta, ehhez szükséged volt egy tanárra, aki valószínűleg valamilyen nyelvszakot végzett, továbbá könyvet is használtatok, amit bizony nyelvész írt. Szótárat (online vagy írott) is biztos használtál, amit nyelvészek írtak, szerkesztettek. Ha beadandót írtál a word - ben, és nem voltál biztos a helyesírásban, akkor bizonyára végigfuttattad a nyelvhelyesség ellenőrző programot - nyelvészek csinálták. Ha már biztos voltál a tudásodban, akkor elmentél egy nyelvvizsgaközpontba, ahol olyan tesztet írtál, amit nyelvészek állítottak össze, majd a szóbelin egy olyan személlel beszéltél, aki szintén valamely nyelvészeti szakon szerezte a diplomáját.
Máskor, mielőtt még kérdőre vonnád egy - egy tudomány jelentőségét, legalább vedd a fáradságot, hogy bepötyögöd a wikipédiába, és csak utána kommentálj.
Kedves főiskolások/egyetemisták!
Nem gondoljátok, hogy egymás szakának gúnyolása nem éppen diplomás vagy épp diplomára készülő egyénre vall. Az "én apukám nagyobb alkoholista mint tied" és a "csak 2 kiflit ettem naponta a Bsc. alatt" szintén ovodás szintű hozzászólás. Mindenkinek van valami ami miatt nem egyszerű az élet. Ez tesz erősebbé, és hogy ennek ellenére megcsináltad az az érdem.
A magyar felsőoktatás tényleg lehetne jobb, de még mindíg magas szintűnek számít, szerencsére. Sajnálom hogy ekkora galibát kavartam az első hozzászólásommal. Viccnek szántam.
1. Nem fősuli, egyetem.
2. Bármily hihetetlen, ha lesérülnél, és károsodna az agyad, egy alkalmazott nyelvész - ami lehetnék is akár - fel tudná mérni a helyzeted, ha sérül a beszédközpontod, ne adj isten még segítene is rajtad. hogy csak egyet említsek abból, amihez a nyelvszakos érthet.
3. Ha minden jól megy, jövőre elkezdem a fordító és tolmács mesterképzést, majd konferenciatolmácsként és szakfordítóként helyezkedem el. Ehhez fogok érteni.
Én pedig azt mondanám hogy nem komplexen a felsőoktatás hibája. Iskola iskola válogatja meg a módszereit. Turizmus szakra járok egy Budapesti főiskolán (idén vagyok elsős) és nemtudom más szakokon hogyvan de nálunk az utolső félév egy teljes féléves szakmai gyakorlat. Nyelvoktatás valóban nincs alapvetően (pedig a diploma megszerzéséhez két emelt szintű nyelvizsga kell), de az iskola biztosítja a nyelvoktatást ha a tanuló igényli. És szerintem igenis mindenkinek jusson hely az egyetemeken főiskolákon mert aki gimiben nem tanult itt szívni fog mint a torkosborz (mint pl énis itt első félévben: de megglet minden yippi), és úgyis lemorzsolódnak az emberek. Folyamatosan hallom emberektől hogy elmennek egy könyebb szakra vagy úgy cuzáme otthagyják a sulit. És abban pedig Norcival kell egyetértenem hogy külfölön kell kamatoztatni a tudást, sajnos itthon nemnagyon lehet sokmindenból jól megélni.
Ezt mint bölcsész kikérem magamnak!
Tanulj te MA szintű nyelvészetet BA képzésen és majd rájössz. Bölcsészkar közelében sem jártál úgy tűnik, ha mégis, megvan a véleményem az intézményről!
"Tehát a tanítás minősége nem az kellene lennie hogy ki hogy magol hanem mennyire ért a dologhoz, hogy tudja használni. "
Ez így van. De ettől még lehet szigorú egy oktatási rendszer, és alkalmazhat kemény szűrőket, nem? (Magamnak: nem értem, hogy sokan miért asszociálnak a szigorról a magolásra. A kettőnek nincs túl sok köze egymáshoz.)
"...aki meg haladni akar felsőbb iskolákban megtanulhatja behozhatja ami lemaradt."
Csakhogy a felsőbb iskola nem arra való, hogy ott bármit is "behozzon" az ember. :)
"Nyugaton nagyon sok cég továbboktatja a dolgozókat amiért pénzt kap az államtól, adókedvezmény..."
Igen, de ezek zömmel cégspecifikus képzések. Magyarán alapesetben egy cégnek az áll érdekében, hogy olyan szaktudásra tegyen szert az alkalmazott, amit az adott vállalatnál tud használni. Máshol ezt a fajta tudást többnyire nem lehet kamatoztatni.
"...Einstein bukása..."
Einstein mindössze akkor bukott meg, amikor érettségi nélkül akart felvételizni a zürichi műszaki egyetemre. Az a hír, hogy matematikából bukott volna -mert nem értett egyet tanáraival- téves.
"Tehát a legtöbb mai emberben ez gátat épít fel a kisérletezéssel kapcsolatban, illetve sokmindent azonnal elvetnek ami lehet új utakat nyithat meg."
Newton szavait idézem (azé a Newtonét, aki szakított az arisztotelészi hagyományokkal....):
"Ha távolabbra láttam másoknál, azt azért tehettem, mert óriások vállán álltam."
Fősulin volt olyan tanuló hogy 4.5 átlaggal diplomát szerzett informatika szakon, és fingja sem volt hogy miképp kell programozni, míg akik már akkor 250k forintot kerestek programozóként már jópárszor megbuktak. A lényeg hogy azzal hogy valaki jól tanul még nem lessz jó szakember még ha diplomás is. De ezek mivel szépen öltözködik, nyal, és jól magol megszerzik a vezetői állást legtöbbször vagy a normál állást. Aztán meg csodálkoznak hogy nem úgy mennek a cégek ahogy kellene.
A meglepő nekem hogy pl Liverpool-ban tetovált, fülbevalős arcok is dolgoznak olyan irodákban, helyeken ahol otthon elképzelhetetlen lenne. A lényeg hogy ért hozzá vagy nem.
Tehát a tanítás minősége nem az kellene lennie hogy ki hogy magol hanem mennyire ért a dologhoz, hogy tudja használni. IT diplomás mikor egy win-t nem tud felinstalállni a gépre és megkér rá másokat, meg nem ismeri akkor el lehet gondolkozni mennyit ér egy ilyen ember mégha 4 év múlva is visszamonja tökéletesen a tananyagot. Nyugaton ezért vették vissza az iskolák erősségét, mert akinek nem kell azt ne szopassuk agyon, aki meg haladni akar felsőbb iskolákban megtanulhatja behozhatja ami lemaradt. Nyugaton nagyon sok cég továbboktatja a dolgozókat amiért pénzt kap az államtól, adókedvezmény, stb. Ha azt nézzük hogy tanulmányi eredmény kell akkor pl Einstein bukása pl meggátolta volna abban amit elért? Pont azért ellenkezett a tanárokkal mert szerinte másképp vannak a dolgok.
A kutatások alapja az hogy merj másképp gondolkozni, néha az addigi szabájokkal ellentétesen. Ezt pedig a kemény oktatás kiöli az emberekből mivel egyetemi korára eljut oda hogy csak 1 féle magyarázat van, és ha ettől eltér az bukás. Tehát a legtöbb mai emberben ez gátat épít fel a kisérletezéssel kapcsolatban, illetve sokmindent azonnal elvetnek ami lehet új utakat nyithat meg.
Otthon mindíg lenézik a nyugati taníttatást. De itt pl mégis működnek az egyetemek, és maguknak keresik meg a működéshez szükséges pénzt cégekkel együttműködve. És ha ilyenekre képpesek akkor van nálluk is megfelelő szakember tehát nem kell lenézni az oktatásukat mert ugyanúgy tudósokat termelnek ki. Csak könyebbé teszik azok útját a sikerhez a könyebb oktatással ott ahol lehet.
Nem tudom, én elég borúsan látom a magyar oktatást, több szempontból is...Tartok tőle, hogy előbb-utóbb a legtöbb egyetem kénytelen lesz visszavenni a színvonalból - ez számomra természetes velejárója a középszintű oktatásban bekövetkezett (nevezzük így) "változásoknak". Sőt, a legtöbb felsőoktatási intézmény úgy vélem már régen megtette.
Teljesen igazad van. Egyetértek a felsőoktatási intézmények számának csökkentésével is.
Azzal egészíteném ki, hogy azért nem minden képzés alkalmas a bolognai rendszerű működésre. Nem véletlen, hogy az orvosok sem hagyták "átalakítani" a képzésüket... Szerintem pl. a természettudományi karokat úgy, ahogy van ki kellett volna hagyni ebből a baromságból (pláne a "magyaros" bolognából).
Azért szerencsére nem minden egyetemen lehetséges puskázással elvégezni szakokat. Erre kiválóan alkalmasak azok a szóbeli vizsgák, szigorlatok, ahol gondolkodtató kérdéseken keresztül mérik fel a diákok tudását. Ott pedig nincs pardon: vagy rájössz a válaszra az évek óta tanultak alapján, vagy nem. Ezzel egyben kiszűrhetőek azok is, akik csak seggelni tudnak, de az összefüggéseket nem látják meg. Persze több száz diák esetén ez is nehézkesen megvalósítható... De nagyon sok múlik a tanár hozzáállásán is...van, aki 500 diákkal is hajlandó ezt végigcsinálni...
Igen, ezzel mélységesen egyetértek! Nekem is központit kellett írnom anno mindkét felvételi tárgyamból, és azt tudom mondani, hogy nálunk akik a központit nem tudták legalább 85-90 %-ra teljesíteni, azok szépen ki is hullottak a képzés közben, hiába vették már fel akkor is az embereket asszem 60-70 %-tól...szóval magával cseszik ki igazából az, aki az alacsony ponthatárokat kihasználva "slisszan be" a keményebb egyetemekre...(és az még így is szigorúbb rendszer volt a mostaninál - viszont most sem végeznek többen a szakomon...). Szerintem is mindenkinek jobb lenne a szigorúbb elbírálás (amit le is írtam), még ha ezt a felvételi előtt állók nem is fogják elhinni nekem. :)
Szerintem a teljesítmény-alapú ösztöndíj arra lenne jó, hogy ha valaki nem olyan tehetős családból származik, de látszik rajta, hogy komolyan veszi a dolgot, és szívvel-lélekkel csinálja az egyetemet, akkor ne kelljen azért a tanulás mellett (alkalmanként helyett...) másodállást vállalnia, hogy mondjuk kifizesse az albérletét, koliját, tankönyveit, stb. Tehát ne kerüljön emiatt hátrányos helyzetbe azokkal szemben, akiknek nem kell erre plusz időt szánniuk.
Jó helyen végeztem, és most is jó helyre járok, hogy egészen pontosak legyünk. :)
Hát igen...a jó helyeken ugyanis az emberek a saját jól felfogott érdekükben tanulnak, nem az ösztöndíjért...
Egy vicc jut eszembe:
-Maga az új fiú a cégnél?
-Igen, Én.
-Akkor menjen és takarítsa ki a raktárt!
-De én mérnök vagyok???!!!
-Nem baj, akkor mindjárt megmutatom hogy kell...
-mert a legtöbb főiskola, egyetem alapvetően tanít, holott külföldön az elsődleges tevékenységük a kutatás
-ha mégis kutat, leggyakrabban külföldi egyetemek kutatásait ismétli meg, vagy próbálja változtatgatni
-mert hajlandóak elindítani minimum évfolyamokat is, csak hogy legyen, mert abból van pénz (pl. harmadik diplomám során 7-en (!) vagyunk, és mégis elindult....)
-mert teljesen félreértelmezték a bolognai rendszert: a BSC-n gyakorlatorientált képzést kellene tartani, ehelyett elméleti alapokra koncentrálnak. Az utolsó félév során cégekhez kellene kitenni a hallgatókat, hogy belekóstoljanak az életbe is, és azért végeznek februárban, hogy utánna legalább egy fél évig a munkerőpiacon legyenek (praktikusan a gyakorlati félévnek helyt adó cégnél...), és ha csak egy mód van rá, maradjanak is ott! E helyett mindenhol keresztféléves képzések indulnak, csak hogy el ne menjen a hallgató...
-A korábbi iskolámban a velem egyszerre végzettek közül akinek nem volt fokozott érdeklődése a szakmája iránt úgy kapott diplomát, hogy képtelen lenne elvégezni a munkáját! Ez mondjuk a gyakorlatban nem nagy gond, nem is helyezkedtek el túl sokan...
-Szintén korábbi iskola, első napok, kérdés: Ki miért jött ide, mi a célja az életben? Leggyakoribb válasz: háááát, szeretnék egy diplomát, és utána XY kisfalu önkormányzatánál fogok valamit dolgozni, és ott több fizetést kapok...
-Gyakorlatilag nincs nyelvoktatás. Akinek nem külön szakja, vagy mellékszakja, gyakorlatilag nem tanul nyelvet. És ez nagy egyetemek tapasztalata! Esélyük sincs nemzetközi szintéren...
-konkrét eset: végzős BCE hallgató, ösztöndíjjal megy külföldre, és képtelen egyetlen vizsgát is letenni! Hiányoztak az alapjai, a tanulási kultúra, a mentalitás...
-mindenhol lexikális tudást kérnek vissza, ami puskázással úgy teljesíthető, hogy az adott diák még a puskát is mástól kérje!
-külföldi húzó egyetemeken egy gyakorlati feladat komplex, csoportmunkában önállóan megoldandó, napokig, néha hetekig eltartó feladat, ezzel szemben itthon egy laborgyakorlati feladat MSC képzésen úgy zajlik, hogy a laboránssal kikészíttetik az összetevőket, és az eszközöket, mindenki kap egy A4-es lapra másolt néhány soros leírást, és azt megkotyvasztja... És ha nagyon nagyot nem tévedett, akkor a feladat teljesítettnek tekintett. (És ezen második példa megint olyan egyetemen esett meg (velem) amiről az a hiedelem, hogy az adott szakon ez a csúcsok csúcsa!)
Én beleszelektálnék az egyetemekbe, és a főiskolákba is, 3-4 egyetem, és 5-8 főiskola bőven lefedné az összes TÉNYLEGES szükségletet. És akkor lenne munkája a végzetteknek is, és lenne munkája azoknak is, akik nem diplomáznak!
Ugyanis amit már gyakorlati vezetőként tapasztalok az az, hogy szakmunkás, vagy szakmát nem igénylő, fizikai munkára nem lehet épkézláb embert találni. Ha valaki elvégez egy szoc-ped szakot egy böszörményi főiskolán, egyből ezt hiszi, hogy most már ő csak főnök lehet. Egyszerűen nem hajlandóak elmenni doglgozni...
Igen, ez is egy lehetséges mód. Bár hozzátenném, hogy ezzel szerintem inkább az egyetemi évek alatti motivációt lehet fenntartani, illetve lehetőséget nyújt, hogy segíteni tudjanak azokon, akik kevésbé tehetős anyagi háttérrel rendelkeznek.
Számomra a hatékony -de mégis járható- szűrést a nehéz központi felvételi jelenti. Emellett hagynám a francba a kredit-, ill. bolognai-rendszert :)
Ez bizonyára nem a legnépszerűbb vélemény, de tartom az álláspontomat :)
Hála az istennek nekem a szülők erőltették hogy csináljam meg a szakképzést is a középoktatásban, de így utólag belátom hogy ezek nélkül nem ülnék ilyen nyugodtan a fenekemen, mert tudom hogy olyan szakmákat szereztem meg amikkel azonnal el tudnék helyezkedni. Így azoknak akikkel beszélek, és kikérik a véleményemet, azoknak azt tanácsolom hogy olyan helyre menjenek tanulni, ahol az érettségi mellé szakképesítést is lehet szerezni. Ma már sajnos ott tartunk hogy az alapdiploma nem elég szinte semmire, így mehetek majd Msc képzésre majd, sajnos munka mellett mert nem tudok olyan jól tanulni. Szelektív a tanulási készségem, ami érdekel azt magas szinten képes vagyok elsajátítani, kb negyed annyi időtartam alatt mint mások. Szerencsére a CNC-gépkezelő képesítés egy tuti buli volt a részemről, és ezzel fogom tudni majd biztosítani majd a jövedelmemet a továbbtanulás mellett. Bocsánat mindenkitől a hosszú irományért.
Így utólag visszagondolva a szerencsések közé sorolom magamat, mert volt valaki aki okosabb volt, és tudott hatást gyakorolni rám.
Szerintem az alapvető gond az olyan szakokkal/képzésekkel van, melyek nem nyújtanak kompetenciát a tanuló/hallgató számára. Kompetenciát adhat az én felfogásomban például egy orvosi szak, hiszen gyógyítani képes embereket képez; egy mérnöki szak, mivel szakavatott tervezőket biztosít; egy nyelvszak, mert akik elvégzik, jobbára biztonsággal képesek alkalmazni egy nyelvet, stb. Ugyanígy értékesnek tartok egy színvonalas tanfolyamot, ahol autószerelőket képezek, ők megjavítják a hibás kocsimat, vagy egy olyan képzést, ahol jó kőműveseket képeznek stb.
Magyarországon számos olyan szak van -szerintem- aminek elvégzése után a pályakezdő egyszerűen nem tekinthető releváns dolgokban szakértőnek. Ennek részben történelmi-politikai okai vannak, de jelen párbeszédben ez másodlagos jelentőségű. Példát az említett szakokra persze tudnék mondani, megbántani azonban senkit nem akarok.
Bocs, de ezt a bölcsész dolgot már eléggé unom...Az ELTE - re járok anglisztikára, és baromira nem az álmosan megírt irkafirkáimra kaptam a jegyeimet. Tudom, egyes szakokon ez így van, de minket pl eléggé durván szívatnak, nagyon sokan le is morzsolódtak már az ismerőseim közül, nem ritka a 60 - 80% - os bukási arány a vizsgákon...Nálunk nem cél, hogy mindenkinek diplomája legyen, sőt...Bocs, hogy mellre szívtam, de szar ezt hallgatni, amikor én sem tanulok kevesebbet, mint más :)
"Ha lecsökkentenék az iskolák számát, a gazdag protekciós gyerekek jutnának be.."
Ezt aránylag könnyen lehet kezelni: mondjuk úgy, hogy kötelező központi felvételivel lehet csak felvételt nyerni valamely felsőoktatási intézménybe. Ebben az esetben nem kellene bíráskodni afelett, hogy ki tanulhat tovább, s ki nem.
Mit gondolsz? :)
Hát igen...itt jön a képbe az, hogy külföldön viszont esetleg jobban el tudnak az emberek helyezkedni (ez sem általános azért minden szakmában)... Aztán meg sápognak, hogy minden fiatal elhúz...
Az megint jó téma, hogy miért ilyen kevés a munkahely minden területen...de ebbe inkább ne menjünk bele, mert a nyugdíjrendszertől elkezdve a szociális rendszeren át a privatizációig sok kérdést kéne érinteni... Ugyanakkor azt is figyelembe kell venni, hogy kis ország vagyunk, 10 millió embernek teljesen logikusan nincs szüksége 5 millió diplomásra...
Magyarországon igenis ér valamit a felsőoktatás (persze egyeteme/főiskolája válogatja), az már más kérdés, hogy a megszerzett tudást nem érdemes itthon kamatoztatni. Valóban nagy a túljelentkezés, és sok embert felvesznek, de hidd el, nagyon sokan lemorzsolódnak idő közben.
Azt meg nem tudom, mire alapozod, hogy elég lenne 4 - 5 egyetem, és annak is örülnék, ha kifejtenéd, miért is hibás eleve a magyar felsőoktatás :)
nekem műszaki diplomám lesz, ha lesz, de tervezem, hogy megtanulok valami szakmát, mert nem bízom abban, hogy itthon jól el fogok tudni helyezkedni. a középszintű, azaz szakmunkásképző iskolákban elég hiányos és gyenge az oktatás, ismerek olyan villanyszerelőt, aki egy villanykörtét nem tud bekötni, becsavarni... :S szóval "magánabb" jellegűm színvonalasabb helyeket néztem, elég nehéz pénzekbe kerülnek... :(
Magyarországon a diplomás képzés állami erőltetése (gyk olyan finanszírozási feltételeket szabnak az egyetemeknek, hogy kénytelenek több száz fős elsős évfolyamokat indítani a fejpénz miatt...) a fiatal, érettségizett munkanélküliek munkaerőpiacról történő "eltüntetése" céljából van.
Ez rossz az egyetemnek, mert nincsenek felkészülve ekkora mennyiségű (ráadásul nagyon heterogén tudású) diák színvonalas oktatására. Rossz annak, aki tényleg az adott szakmát akarja tanulni, erre régóta készül, el is végzi a szakot, és a végzettségének megfelelően helyezkedne el, mert így szarabb képzéshez jut, illetve kevesebbet ér a diplomája. De rossz annak a 70-80 %-nak is, aki bekerül, de már első évben kib*sszák, mert az elemi tudása sincs meg az adott szakterülethez, vagy később morzsolódik le, mert elfogy a kitartása, mert ez egy életre törést jelent nekik, valamint elvesztegetett éveket, ami alatt normális szakmát tanulhattak volna. Ez egyedül a gazdasági elemzőknek jó, mert LÁTSZATRA kisebb lesz a munkanélküliség...
Valóban túl sok a diplomás munkanélküli. Mert túl sok a diplomás. Ugyanis pl. biológusból hiába vesznek fel a különböző egyetemekre évente több ezer diákot, évi kb. 50-60 állásnál továbbra sincs több. Oda pedig csak a legjobbakat veszik fel. Annyi a különbség, hogy most nem az elején, a felvételinél szűrik meg az embereket, hanem az egyetem alatt, illetve a munkaadóknál... Akik épp a "hígulás" miatt rohadtul nézik, hogy hol végzett valaki, és milyen eredményei vannak. Szóval mostmár önmagában az nem jelent sokat, hogy valaki bekerült egy egyetemre, meg van egy diplomája...
A másik kérdés, hogy miért nincs színvonalas szakképzés? Középfokon miért mindenhol "számítógépkezelői", "asszisztensi" meg "vendéglátói" (kamu)tanfolyamokat hirdetnek? Jó kőművesekre, asztalosokra, ácsokra, villanyszerelőkre sokkal nagyobb szükség lenne (ez látszik is a jelenlegiek pofátlan árképzésén...), de ilyet nem sok helyen lehet tanulni. Mert nincsenek jól képzett tanárok a területen (mert a dicső szocializmust a gyárakban építettük, ugye...). Ez ellen kéne tenni...
Hatalmas tévedésben élsz, ha azt hiszed, hogy apu/anyu a seggemben van, mert kurvára nem ez a helyzet!
apám egy lecsúszott szaréletű alkesz, aki nem hajlandó dolgozni, ezért Anya tartja el az egész családot a" kurvajó" 90 000Ft-os fizetéséből. Elválni sajnos nem tud apámtól, mert nem adnak neki hitelt, mivel a jövedelme nem elég hozzá.
A Bursa Hungarica egy ösztöndíj-program, amit bármelyik egyetemista igényelhet.
Te választottad magadnak ezt a hivatást, nem én tehetek róla, hogy 12 órában rohadsz a vegyszerben és az olajban. Nem sírnék anyucinak még véletlenül sem, mert tudom milyen a kemény munka, sajnos a korom ellenére van belőle nem kevés tapasztalatom.
És igen is belegondoltam. És ha már vállaltad anno, hogy költségtérítésesre mész, akkor szerintem valamilyen szinten megtehetted, mert tudod, ha nem vesznek fel államilag finanszírozottra, akkor nem fogok egyetemre járni, mert nem tehetem meg, hogy kifizessem félévente azt az x összeget, plusz még a koleszt és az egyéb kiadásokat. Így is fel kell vennem majd a diákhitelt. Nem kaptam karácsonyra iPodot(soha nem is fogok, de nem is kérnék) és ha felvesznek, garantálom, hogy az ösztöndíjamat a tanulmányaimra fogom költeni, mert nem lesz más választásom. És a legutolsó utáni tervem lenne az, hogy orvos legyek pontosan azért, amit írtál, hogy az állam kegyetlenül lehúzza őket.
Remélem sikerült felfognod, hogy nem azért írtam mert egy újgazdag hülye picsa vagyok, és a seggem alá tolnak mindent. Még mielőtt azzal jössz, hogy akkor miért van internetem a válasz egyszerű: 3000Ft havonta az 1Mbit-es korlátlan internet. Nem sok, de legalább van.
Elmondok egy érdekes tényt. A végzős diplomások nagyrésze képtelen elhelyezkedni. Míg manapság egy szakmunkás sokszor többet kereshet mint egy diplomás. Én pl most sajnálom hogy nem szakmunkásnak tanultam mert pl UK-ban sokkal többet kereshetek mint így diplomával.
Otthon túlképzés van diplomásokból. Aminek következménye hogy diplomások nagyrésze semmi hasznát nem veszi a tanulmányai nagyrészének. Mivel nem tud elhelyezkedni még nem is a szakmájában fog fejlődni tehát később is kb ugyanennyi esélye lessz. Míg régen mikor kevesebb diplomás volt az azt jelentette hogy akinek volt diplomája annak állás is jött vele. A másik része hogy ha az iskola alatt nem tanult meg valamit akkor nem is tanulhatja meg? Senki nem áll az útjában az embereknek hogy tovább bővítsék a tanulmányaikat.
Szakmunkások nélkül sok ház, autó, stb nem épülhetne, nem tudnád megjavítani stb. A nyugati országokban pont ezért lett pl a szakmunkásoknak jó keresete. Mivel a mindenkinek diplomát azt eredményezte hogy szakmunkásképzés nagyon lecsökkent. Ezálltal a munkájukért sokkal többet kérhetnek mert csak ő tudja megcsinálni. És itt jön el mikor a diplomás ismét rendesen megszívhatja hiába keres jól, a szakmunkás símán lerántja.
Elég nagy butaság azt mondani, hogy ne jelentkezzenek az emberek felsőoktatásra. Az meg még nagyobb hülyeség, hogy csak néhány egyetem legyen. Milyen jogon döntenéd el, hogy ki tanulhat tovább és ki nem? A tudás mindenkinek jár, akit érdekel. Ha lecsökkentenék az iskolák számát, a gazdag protekciós gyerekek jutnának be, a többiek, akik szar helyzetből jönnek, meg még nehezebbenboldogulnának...
azt meg hol olvasta a kisscrác/kiscsaj, hogy amerikában a legfejletteb az információs technológia? :D
a magyar oktatásban az a baj, hogy magadnak kell kikaparni a gesztenyét. megmutatják hogy néz ki kb, amire jelentkeztél, onnantól rajtad múlik miben leszel jó, nem az oktatón. a magyar mérnökképzés színvonalát meg ne bántsuk, mert európában igencsak erőteljesen örülnek a magyar mérnököknek a gondolkodásmódjuk és a munkamoráljuk miatt.
A következő hír az lesz, h XY megcsinálta az ECDL vizsgákat 10 évesen??!!:'D
Az érettségi tényleg nagyrészt egy vicc, legalábbis középszinten mindenképpen, a felsőoktatást viszont nem a törpepontos iskolákon keresztül kell megítélni... Én idén a Corvinusra fogok elsősorban jelentkezni, és egy diákszervezetnek, meg jó pár barátnak a BCE-ről köszönhetően belátásom van a dolgokba. Hát oda nem csak bekerülni nehéz, hanem tartani a jó átlagot detto. BMEre bekerülni tényleg elég könnyű, de mint írták jópáran benmaradni igendcsak nehéz. SOTE úgyszintén. Szóval én nem értem milyen tapasztalat alapján fikázzátok néhányan a magyar felsőoktatást, ami egyébként igenis híres világszerte. És külföldön egy BCE diploma egy nemzetközi nyelvvizsgával igencsak szimpatikus jelentkezői paraméter.
Es a legkomolyabb, hogy ha jol latom a videon akkor szovegetszerkeszt, de minek? Es micsoda munka lehet a kissracban a haj, kapucnis pulcsi, sztem egy jol megcsinalt "karekter" a kolyok. A tudasa ha megvan akkor azt hiszem a kisfiu beteg illetve valami bibivel szuletett. Soha nem szeretnem ha a fiam(?) ilyennek szuletne, egy 9 eves gyerek meg jatsszon, csinalja a kis csinjeit, ne szovegetszerkeszen:)
Ez így van... :DDDD Aki tud írni-olvasni, matekból túl van a szorzáson az simán megtanulja... Ráadásul informatika... logikán alapszik az egész... megtanulni picsafüst... :DDD Annyi ilyen papírom van, hogy télen azzal fűtünk... :DDD
Utánanéztem angolul, és ez egy félrefordítás:
"Microsoft Certified System Engineer minősítést szerzett amit mcp vizsgák teljesítéséért kapott."
Ez az angol szöveg magyarra fordítva. Ez nem diploma, hanem a Microsoft-tól egy minősítés.
azért nem kellene itt szarozni a magyar felsőoktatást, pláne nem azoknak, akik a közelébe sem jártak, vagy kihullottak félúton. Esetleg, mert hallott valahol, valamit, valamiről, amit a bratyója egyik haverjának a nénikéje mondott. Becsülöm azokat, akik legalább megpróbálják építeni elméjüket, és szélesedik látókörük, és nem a leépülés szamárlétrájának valamelyik fokán botorkálnak éppen. legalább kevesebb tajparaszt osztaná az észt különféle fórumokon (e jelenlegi természetesen kivétel)
Én a Miskolci Egyetemen tanulok villamos mérnöknek. Maga a bejutás nem volt nehéz, de bentamaradni már nem egyszerű feladat. Már az eslő félév után nem kevesen föladták. Viszont tudom, ha egyszer lediplomázok, akkor nem sz@rral fogok gurigázni. És egy külföldi elhelyezkedés sem lesz olyan túl nehéz, mert igenis elismerik a magyar műszaki diplomát. És aki lehurrogja itt ezt, az vszínű ennek még csak a közelébe sem került.
A kisfiúról meg annyit, hogy sztem nem kijárta az egyetemet, hanem kapott a Microsoft-tól egy tiszteletbeli diplomát. Ennek nem kis reklámértéke van...
Azért ezzel vitatkoznék, mert van olyan főiskola/egyetem, ahová könnyű bejutni, de olyan szintű tudás kell, meg szorgalom hogy túléld, ami már pl. a BMF-hez is elég lenne. Tapasztalat, mert voltam a miskolci műszaki főiskolán, és ott azért teszik le a mércét olyan alacsonyra, hogy több pénzhez jussanak. Az más kérdés hogy 2-3 szemeszterre már kb a 30-35%-a marad meg a hallgatóknak.Jah és a BMF-en is tanultam.
Az, hogy valaki 9 évesen diplomát szerez, az csoda.
Az, hogy valaki még elhiszi, hogy magyarországon ér bármit is a felsőoktatás, az meg a másik, legalább ugyanakkora csoda!
De tényleg, aki kitette a lábát az országból pl. erasmus program keretében, még mind úgy jött haza, hogy a hazai diplomája körülbelül annyit ér, mint a papír, amire rányomtatták...
Nonszensz, hogy a diákok 2/3-a érettségit kap, és az pláne nonszensz, hogy ezeknek fele főiskolára/egyetemre is jelentkezik! Az meg már abszurdum, hogy a jelentkezők nagy része el is végzi. Egy ilyen kicsi országba, mint a miénk csak 4-5 egyetemre lenne szükség, és nagyon kevés olyan szak van, amiből egynél több helyen kellene, hogy végezzenek!
Én elég jól ismerem a magyar felsőoktatást, és azt kell mondjam, koncepciójában hibás az egész! Az a kilencéves kislányos fiúcska kenterbe verné a végzősök többségét...
Kedves 18 és 23 éves mélységesen sok munka és szakmai tapasztalattal megáldott hölgyeknek írom!
Nem tudom, mit kell fikázni másokat, én is költségtérítésesre mentem, mert muszáj volt. Nem volt apu anyu a seggembe, mint nektek, nekem sajnos dolgoznom kellett. Én se tudom, mi az borsó hungaricum leszarom. Egyszerű mezei gépészmérnök vagyok! De tudjátok, mint ma is ugyan úgy mint tavaly meg tavaly előtt még mindig ugyan annál a kicseszett multi cégnél dolgozok és ellátom a feladtatom és eltartom maga belőle. Másik az hogy megszakadni tanulásba ?? Nem tudom, mit szólnál, ha 12 óra vegyszergyártás után a gépekbe fekszel és javítod és elemzed stb. majd haza mész és neki kell állnod egyetemi tantárgyakat tanulni! Semmit! otthon sírnál anyucinak!! Vagy mikor nem adnak szabadságot és azért buksz meg és kezdheted újból a vizsgát.
Gondolom ebbe nem gondoltál bele! A megteheti szóról, kinyílik a bicska a zsebembe, mert mai napig fizetem vissza diákhitelt havi 20000Ftjával, míg te ipodot kapsz karácsonyra és az ösztöndíjad arra költöd, amire neked fontos.
Sok sikert azért a vizsgákhoz, de remélem, akkor itthon is gebedsz meg. Egy szaros, körzetiorvosként és nem mész külföldre, mert büszke lehetsz, hogy állami szakon végezted ösztöndíjjal! És töménytelen hasznot fog belőled húzni állam!
Ez az, hogy csak gondolod, mert fogalmad sincs arról, hogy egy egyetemen igen is tanulni kell, különben mehetsz haza sírni anyucinak, hogy jajj kirúgtak.
És lehet, hogy röhögve meg lehet szerezni egy érettségit(és valóban), de van, akinek 2!!!, azaz kettő pontos magyar érettségit sikerült írnia. Ezt az osztályfőnökömtől tudom, ő magyar tanár és bent volt az illető szóbelijén, ahol -15 pontról tornázta fel 2 pontosra.
Más dolog az, ha valaki költségtérítéses szakra jár, mert megteheti. Megint csak ismerőstől hallottam, hogy egy csajszi bement az önkormányzathoz, hogy nem tudja kitölteni a bursa hungarica-s ösztöndíjas papírokat. Annyit kellett volna beírnia, hogy melyik egyetemre jár és milyen szakra. És azt mondta, hogy ő ehhez nem ért. A hivatali dolgozó megkérdezte, hogy hova jár. A válasz: x városban az orvosira, költségtérítéses szakon. Na az ilyenekből lesznek a szar szakemberek és nem azokból, akik megszakadnak a tanulásban. Az pedig a munkaadó hibája, ha olyat vesz fel, aki még írni is alig tud, de van diplomája.
Pipi ez azért van mert Magyarországon vannak sajnos elég buta emberek akik érettségiznek, és biztosítanunk kell nekik is a sikeres érettségit. Ennek az eredménye, hogy az érettségi színvonala gyenge. De kitalálták már az emelt szintű érettségit is. Az, hogy te úgy gondolod, hogy a felsőbb oktatásban (főiskoláink, egyetemeink) színvonala gyenge ez azt bizonyítja, hogy te ilyen intézmények közelében sem jártál. Már ami a műszaki/informatikai szakirányokat illeti. Lehet sok bölcsész ismerősöd van akiknek elég leadni valami irkafirkát egy álmos délután után.
Csak a diplomát szerezte Szlovéniában, amúgy macedón (ahogy előttem is írták).
#2-re még annyit a lol mellé, hogy FAIL :D
Érettségiből levonni a felsőoktatás színvonalát (ami világviszonylatban is megállja a helyét), ráadásul pont a mérnöki irányra vonatkoztatni :D te sem voltál BME-s...:-)
gondolom éppen azért van a fiókban 3 diplomád, mert a falra már nem fél fel a többi mellé...
hány szakembert ismersz? mennyire ismered a munkájukat? miből tudod megállapítani, hogy ő azt rosszul végzi? Ne csak fecsegj, gondolkodj is néha. Tudom, ezt anyukádéktól se sűrűn láthattad, de próbáld meg. Az elején szokatlan lesz, de majd belejössz ám!
a cikkhez:
Mindenhol macedon kisfiút írnak, de erősen kislány forma xD
Tényleg kiscsávó. Nem jött be az oldal és a képek alapján egyértelműnek tűnt, hogy csajszi. Nem az. Mellesleg a szlovén ismerőseim nem hallottak róla, az amerikai google se dobott ki semmit, de a M$crosoft minden cikkben benne van. Ez véletlen nem csak egy hírdetés??? És mi benyeltük...
Amúgy ez egy fiú okoskáim. A gyerek egy fiatal zseni ,ezt akarja ez jelenteni ,tudom nehéz felfogni ,sokkal egyszerübb mindjárt leszarozni az iskolarendszert.
Én az utóbbira tippelek. Legalábbis itt, ebben az országban az érettségi is olyan nevetségesen alacsony színvonalú, olyank evés az elvárás, hogy röhögve meg lehet szerezni... Gondolom ez a felsőbb iskolákkal sincs másképp.
A másik pedig, hogy nézzük meg a "szakembereinket". Szaktudásuk nem sok, az is rossz sajnos. Tisztelet a kivételnek.
Most nem tudom mit is akar ez jelenteni. A csajszi ilyen okos, vagy snnyire alacsony a mérnökképzés színvonala, hogy 9 évesen az egész letudható.... Nagyon remélem a csajszi okos...
:DDD